Dette jobber Høyre for

Dette jobber Høyre forFoto: Tomas Moss, icu.no

Her er Høyres viktigste initiativer i stortingssesjonen 2011/12, i urangert rekkefølge.

Bedre lærere

• Alle er enige om at læreren er viktig, men ikke alle tar konsekvensen av det
  • Høyre har foreslått flere tusen ekstra etter- og videreutdanningsplasser, vi har lagt inn 500 millioner mer enn Regjeringen i vårt opplegg (RNB 2012)
  • Krav til fagkompetanse skal gjelde alle lærere i skolen, ikke bare nyutdannede (slik Regjeringen foreslår).
  • Gjøre lærerutdanningen til et femårig masterstudium.

Arbeidslinja

• Å være i arbeid har enorm betydning for det enkelte menneske, ikke bare for samfunnet. Derfor har vi fremmet forslag spesielt siktet inn mot unge for å hindre frafall fra arbeidslivet gjennom et representantforslag om aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere og forsterket oppfølging for sosialhjelpsmottakere under 26 år (Dok 8:119)

Et bedre og tryggere helsevesen

• Høyre er opptatt av et godt helsevesen uten allergi mot private løsninger. Men det aller viktigste er god kvalitet, tilgjengelighet og pålitelighet i helsevesenet, uansett hvem som utfører tjenestene, og det har vi fulgt opp inneværende sesjon.
  • Representantforslag fra stortingsrepresentantene om å sikre kvalitet og tilgjengelighet i fastlege- og kommunehelsetjenesten (Dok 8:108)
  • Representantforslag om fritt rehabiliteringsvalg og forbedret kvalitet og tilgjengelighet i rehabiliteringstilbudet (Dok 8:68)

Et mer tolerant Norge

• Høyre har foreslått å øke kunnskapen om omfanget av hatkriminalitet slik vi har kunnskap om øvrig kriminalitet, styrke forskningen på hat og ekstremisme, og gjennomgå skolens antirasistiske arbeid, for å nevne noe
  • Representantforslag om forsterket innsats mot hat og ekstremisme (Dok 8:42)

Forbedre samfunnssikkerheten

• Politiet i Norge nyter stor tillit og består av dyktige medarbeidere. For å bevare denne posisjonen må man forbedre seg, og der har Høyre fremmet konkrete forslag som går på å utarbeide standarder for evaluering av ekstraordinære hendelser i politiet, og undersøke om politiets ressurser utnyttes optimalt
  • Representantforslag om en bredt anlagt politistudie og økt samfunnssikkerhet (Dok 8:3)
  • Representantforslag om bedre evaluering av ekstraordinære hendelser i politiet, som grunnlag for utvikling av ny kunnskap og styrket terrorberedskap (Dok 8:15)

Kunnskap og konkurransekraft

• Vi trygger velferden gjennom å skape mer, ikke skatte mer. Derfor vil Høyre trygge grunnlaget for velferden gjennom å satse på kunnskap og konkurransekraft.
  • Små og mellomstore bedrifter er til sammen de største arbeidsgiverne i det private næringslivet. Det er derfor viktig at de gjør det dem er best til, å skape i stedet for tid til byråkratiske prosesser. Vi har derfor forslag knyttet til forenkling og redusert beskatning
  • Høyre styrker forskningsinnsatsen med 800 millioner kroner, og lanserer samtidig en ny modell for forskningsfondet. Dette vil bidra til å trygge velferden også etter oljealderen (RNB 2012)
  • Representantforslag om en ny giv for små- og mellomstore bedrifter (Dok 8:110)
  • Representantforslag om en strategi for økt internasjonalisering i utdanning og arbeidsliv (Dok 8:113)

Lokalt selvstyre

• Beslutningene blir oftest best når de blir tatt av dem det angår. Derfor ønsker Høyre å styrke lokaldemokratiet blant annet gjennom et uavhengig tvisteløsningsorgan mellom stat og kommune og nytenkning rundt en enklere kommunestruktur
  • Representantforslag om etablering av et uavhengig tvisteløsningsorgan mellom stat og kommune (Dok 8:32)

Boligpolitikk

• Det bygges 10 000 færre boliger enn hva som trengs for å dekke behovet. Dette skaper problemer spesielt for unge i etableringsfasen, og det har vi fulgt opp i årets Stortingssesjon
  • Representantforslag om tiltak for økt boligbygging (Dok 8:72)
  • Fjerne egenkapitalkravet.
  • Bedre BSU-ordningen

Utsatte barn og barnevern

• Utsatte barn i Norge må få nødvendig hjelp raskt, og da kan ikke et dårlig organisert barnevern stå i veien
  • Høyre har foreslått å legge den ikke-fungerende delen av det statlige barnevernetog styrke det kommunale barnevernet – med tvang hvis nødvendig
  • Vi har fremmet representantforslag om bekjempelse av narkotika på skoler (Dok 8:39)

Energi, klima og miljø.

• Høyre spilte en viktig rolle i arbeidet med klimaforliket. De borgelige partiene kjempet igjennom økt finansiering av forskning på klimateknologi, deriblant fangst og lagring av CO2
  • Vi fikk også styrket belønningsordningen for gode kollektivtrafikkløsninger i byene.
  • Forslag om skattefradrag for energieffektivisering i egen bolig
  • Forlag om en biogasstrategi

Samferdsel

• Gode veier og et godt kollektivtilbud knytter Norge sammen. Vi har i en årrekke foreslått gode tiltak for å styrke norsk samferdsel, men i år har vi satt ekstra fokus på trafikksikkerhet og presentert en egen plan for å bedre den.
  • Vi ønsker å bygge deler av InterCity-triangelet med OPS for raskere realisering.
  • Rushtidsrabatt på buss som alternativ til rushtidsavgift på bil
  • Belønningsordningen skal støtte dokumenterte resultater og trafikkreduserende tiltak

Høyres Landbruksmelding

• Høyre vil fjerne boplikten og prisreguleringene på landbrukseiendom