Feiret mangfoldet

Under banneret ”Høyre hyller mangfoldet”, var partiet mer synlig enn noensinne i lørdagens homoparade som på tradisjonelt vis avsluttet årets Skeive dager. Årets parade hadde ny deltagerrekord, politiet anslår at over 12 000 mennesker deltok.

Sammen med alle de andre politiske ungdomslederne bar Unge Høyre-leder Paul Joakim Sandøy regnbueflagget helt foran i årets parade under Skeive dager. Det var første gang alle ungdomspartiene gikk sammen om dette i paraden, noe som betyr enormt mye for ungdom som sliter med å akseptere sin egen identitet og seksualitet

I sin landsmøtetale tok Sandøy nylig opp de vedvarende problemene med homofobi og homohets, og manet til kamp mot alle som bruker legning, hudfarge eller kjønn som påskudd for hat, mobbing, undertrykkelse og vold. Han pekte på mange læreres likegyldighet til å slå ned på bruken av ordet homo som skjellsord i skolen som en viktig utfordring det må tas tak i.

Tidligere i homouken la Høyreleder Erna Solberg vekt på betydningen av inkluderende informasjonsarbeid i skolen. Solberg er opptatt av ungdom og psykisk helse, og uttalte i et intervju til Blikk.no at kjønnsidentitet er en kilde til dårlig psykisk helse hos mange ungdommer. – Det å føle seg annerledes er noe av det vanskeligste i ungdomsårene, elever må få lære at det er normalt å elske en av samme kjønn, sa Solberg. Hun erkjente at dette er vanskelig for mange lærere, selv i 2012.

Solberg var dessverre bortreist på paradedagen, men hadde gode vikarer i Oslos sosialbyråd Anniken Hauglie, finansbyråd Kristin Vinje og Høyres familiepolitiske talsperson Linda Helleland, som stilte opp med blå fjær og ditto sko i årets parade.

– I paraden feirer vi mangfold og likeverd, da valgte vi i år å pynte oss på homsenes premisser med fjær og høye hæler, smiler Helleland, som gledet seg over den spontane jubelen og Ernaropene som møtte Høyre da paraden gikk gjennom Oslo.

- Likebehandling uansett kjønn og legning er sentralt i LHBT-politikken, Høyre tar dette på alvor, og har derfor tidligere foreslått en universell antidiskrimineringslov, sier Helleland.

Høyres helsepolitiske talsmann Bent Høie, som i år hilste paraden fra Stavanger, har engasjert seg i den alarmerende utvklingen i HIV-smittetallene.

- Vi ser at mange menn som har sex med menn i risikosonen for HIV ikke definerer seg som homofile, det er derfor viktig å nå frem med lavterskeltesting på arenaer der disse mennene møtes, sier Høie, som nylig inviterte helseministeren til debatt i Stortinget om problemet. Strøm-Erichsen var enig i at utviklingen er alvorlig, regjeringen støttet allikevel ikke Høyres forslag i revidert nasjonalbudsjett om en styrking av smittevernet, for å kunne tilby lavterskeltesting for HIV. I Oslo legger sosialbyråd Anniken Hauglie i disse dager siste hånd på byens nye HIV-strategi, hun vil allerede i år starte lavterskeltesting for en mer effektiv bekjempelse av HIV-smitten.

Høyres justispolitiske talsmann André Oktay Dahl har i en årrekke frontet Høyre i LHBT- spørsmål, og var glad for den brede oppslutningen rundt Høyres innslag i årets parade.

- Likeverd, mangfold og respekt for individet er så grunnleggende verdier i Høyres politikk at vi noen ganger glemmer å vise vår aktive støtte for å kjempe for dem, sa Oktay Dahl, som også i år deltok i paraden. Han berømmet de mange medlemmene fra Unge Høyre som deltok i årets parade, uavhengig av legning.

- Paradens skal hylle mangfoldet og feire at alle er unike. Misforståelsen om at heterofile ikke kan delta i paraden er heldigvis i ferd med å bli oppklart for godt, avslutter Dahl, som oppfordrer alle Høyrepolitikere og -medlemmer til å delta i feiringen neste sommer.

Bildene fra Høyres innslag årets parade ser du på partiets facebookside.