Høyre ønsker fastpsykolog

Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no

Høyre ønsker å gjøre det enklere og raskere å få time hos psykolog.

- Hos fastlegen kan du ganske raskt få en time hvis du har allergi eller en halsinfeksjon. Mer enn 4500 fastleger står klare til å skrive ut resepter. Hvis du trenger samtaleterapi fordi du har angst, er det bare et fåtall kommuner som har en psykolog tilgjengelig, sier Høyre-leder Erna Solberg til Aftenposten.

Hjelp der du bor

Det var på landsmøtet for Unge Høyre i helgen at hun foreslo en ordning med "fastpsykolog", som vil gi blant annet unge hjelp raskere. Samtidig vil hjelpen være tilgjengelig der folk bor.

Ordningen betyr ikke at enhver vil ha rett på sin egen psykolog som man har til sin fastlege, men at det blir mulig å få hjelp når man trenger det, skriver Aftenposten.

- I dag går folk til fastlegen sin med forskjellige problemer. En del av dette er det bedre å gå til andre spesialister med, som psykolog eller spesialsykepleiere, sier Solberg.

Rekruttering

- Hvordan skal dere rekruttere psykologer?

- Etter hvert vil vi måtte sørge for flere psykologer, men allerede i dag er det mange psykologer som ikke arbeider med pasientbehandling, som kunne hentes til disse jobbene.

Høyrelederen viser til at halvparten av befolkningen vil oppleve psykiske problemer i løpe av livet, og sier psykiske problemer er like vanlig som influensa.

Les hele saken i Aftenposten her.