Høyres trafikksikkerhetsplan

Høyres trafikksikkerhetsplan

- Vi kan spare 70-80 liv per år, og enda flere fra å bli skadd. Jeg er sikker på at det er en av de mest lønnsomme investeringene vi kan gjøre i lengden, sa Erna Solberg i sin tale til sentralstyret.

- Høyre vil ha bedre trafikksikring for flere bilister, sa Erna Solberg da hun presenterte Høyres trafikksikkerhetsplan "Trygge veier - trygge mennesker" for sentralstyret.

Erna Solberg viet sentralstyretalen fullt og helt til én av Høyres fire valgkampsaker i lokalvalget: Flere, bedre og tryggere veier.

- Vi kan spare 70-80 liv per år, og enda flere fra å bli skadd. Jeg er sikker på at det er en av de mest lønnsomme investeringene vi kan gjøre i lengden

Hovedgrepene i Høyres nye trafikksikkerhetsplan er:

  • Et mål om null drepte på riksveiene som følge av dårlig veistandard.
  • Samarbeid med private for å bygge flere nye veier raskere.
  • Gjøre trafikksikkerhetstiltak til en konkret og forpliktende del av Nasjonal Transportplan.
  • Etablere et uavhengig Veitilsyn etter mal fra Helsetilsynet, for å avsløre mangler ved det norske veinettet, og foreslå tiltak for å rette opp i manglene.
  • Endre standarden for når det skal bygges fysiske midtdelere og flere firefeltsveier.

- Vi vet at trafikkmengden på en veistrekning har direkte påvirkning på ulykkestallene. Derfor vil Høyre ha bedre trafikksikring for flere trafikanter enn i dag. Terskelen for hvor mange som reiser på en vei før det blir skikkelige sikringstiltak må senkes.

Som langsiktig målsetning vil Høyre bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4000 bilister i døgnet.

Høyre vil iverksette dette i neste Nasjonal Transportplan. Der skal alle veier med mer enn 6000 bilister i døgnet ha midtdelere, og på spesielt ulykkesutsatte strekninger vil vi gjøre terskelen enda lavere.

På alle veier med mer enn 8000 bilister i døgnet vil Høyre ha fysisk adskilte firefeltsveier.

 

Relaterte artikler
  • Politisk Tema
  • Vei