Sier nei til friskoleutbytte

I juni 2012 vedtok programkomiteen en ny programformulering på partiets politikk for privatdrevne skoler.

Foto: tomas@icu.no

- Vi vil at friskoler som oppfyller kravene til kvalitet og innhold automatisk skal få godkjenning, med mindre det etter en helhetsvurdering blir klart at de kan ødelegge for den offentlige skolen, sier leder av programkomiteen, Bent Høie.

I forrige uke skrev VG Nett om Høyres ordfører i Farsund som setter foten ned for en utvidelse av privatskolen KVS Lyngdal fordi han frykter at den offentlige skolen blir rasert. Samme dag vedtok Høyres programkomité en ny programformulering på partiets politikk for privatdrevne skoler.

- Vi vil at friskoler som oppfyller kravene til kvalitet og innhold automatisk skal få godkjenning, med mindre det etter en helhetsvurdering blir klart at de kan ødelegge for den offentlige skolen, sier programkomiteens leder Bent Høie til VG Nett i dag, og presiserer at partiet med dette først og fremst vil styrke den offentlige skolen.

- Den offentlige skolen er viktigst, og det skal ikke være fritt frem for å etablere et alternativ som utrader den offentlige skolen, sier Høie.

Høie vil også innføre et totalforbud mot at skoleeiere skal kunne ta ut utbytte fra skoleselskapene, dessuten åpne for at Statens lånekasse for utdanning eller andre skal gi stipendier eller andre økonomiske ordninger for å sørge for at friskoler blir gratis.

- For lavtlønte bør vi kunne finne ordninger som sikrer at de også får muligheten til å gå på en friskole, sier Høie.

Les hele saken på VG Nett her