Valg 2007

På disse sidene vil du fremover finne saker som har sammenheng med valget i 2007.

Kunnskap i skolen

Høyre ønsker en bedre skole med mer kunnskap, mer valgfrihet og åpenhet, bedre ledelse og større satsing på lærerne.

Kvalitet i omsorgen

Høyre vil skape bedre omsorg ved å satse på økt kvalitet, respekt og verdighet for den enkelte, økt styring over eget liv og ved å bedre den enkeltes mulighet til å delta.

Trygge lokalsamfunn

Høyre vil skape trygge lokalsamfunn ved å bekjempe kriminalitet, innføre nulltoleranse mot narkotika og satse på kultur og frivillige organisasjoner.

Artikler fra valget 2007

Nettprat med Erna Solberg

Mandag 3. september kan du møte Høyres leder Erna Solberg til nettprat på aftenposte.no. Les mer om hvordan du sender inn dine spørsmål.

Blå bølge over Kommune-Norge

En måling utført av Sentio Research for Nationen viser at de rødgrønne går samlet tilbake.Høyre går frem til 19,8.

Høyre fosser fram fem prosent

Det viser meningsmålingen som Opinion har utført for Dagsavisen i dag. Høyre har en oppslutning på 20,7 prosent og er dermed det største partiet på borgerlig side i denne målingen.

- Hva mener Ap om rushtidsavgift?

- Hva i all verden mener Arbeiderpartiet om rushtidsavgift? Det er helt utrolig at nestleder Helga Pedersen ikke kan gi et klart svar, sier Høyres nestleder Jan Tore Sanner i en kommentar til valgdebatten om samferdsel på TV2 onsdag kveld.

Høyre i siget!

Høyre går mest frem på kommunevalgbarometeret TNS Gallup har laget i samarbeid med Kommunal Rapport og TV 2. Størst fremgang har vi blant kvinnene. Høyre har også fremgang på MMI's måling for Dagbladet som ble presentert i dag.

Hva mener lektorene om norsk skole?

Høyre går til valg på kunnskap i skolen, og har en klar ideologisk begrunnelse for dette engasjementet. Kunnskap er en forutsetning for at vi skal kunne danne oss egne meninger og forstå verden omkring oss.

Høyre mest frem i desembermåling

På partibarometeret TNS Gallup har laget for TV 2 i desember, går Høyre mest frem med 1,9 prosentpoeng til 18,3 prosent.

VG kårer Erna til debattvinner

VG har i dagens utgave kåret Erna Solberg til vinneren av partilederdebatten på NRK i går.

Fremgang for Høyre i ny meningsmåling

Erna Solberg og Høyre går frem 3,1 prosentpoeng til 17,5 prosent i en ny landsdekkende meningsmåling som Opinion har laget for Bergens Tidende.

Nok en fremgang på meningsmåling

Dagsavisen bringer nok en måling i dag der Høyre går frem. Dagens måling viser en fremgang på 2 prosent. - Høyre-folk har gjenvunnet selvtilliten og velgerne fått mer tiltro til politikken vår.

En konservativ lokalpolitikk

Det er ikke kommunen som har fått tildelt et sett innbyggerne som den eier. Nei, det er innbyggerne som eier kommunen! Slik innledet Frank Jenssen sitt innlegg om arbeidet for å lage en ideologisk plattform for lokalsamfunnet.

Høyre fortsatt størst i Bergen

I en meningsmåling i Bergensavisen (BA) får Høyre 28 prosent oppslutning og er dermed fortsatt størst i Bergen. -Vi har snudd økonomien i Bergen, og gjennomført en helt nødvendig opprydning, som nå gir resultater. Det tror jeg også velgerne ser, sier Høyres byrådsleder i Bergen, Monica Mæland.

Høyre er størst i Bergen

Det borgerlige byrådet, med Høyres byrådsleder Monica Mæland i spissen, har fått orden på den skakk-kjørte Bergens-økonomien de overtok fra Ap i 2003. Bergensvelgerne belønner nå dette med en meningsmåling som viser at Høyre ville fått to flere plasser i bystyret enn hva de fikk i 2003-valget. Tross stor FrP-fremgang, er Høyre fortsatt størst i Bergen.

Feil NRK tall om skole

NRK presenterte i dag tall som viste at "blå" kommuner bruker litt mindre penger på skole enn "rødgrønne" kommuner. NRK har brukt et utvalg på 64 kommuner. - Hvis vi ser på alle kommunene i hele landet viser de at Høyre og Arbeiderpartet bruker jevnt like mye på skole, men det viktigste er hvordan ressursene utnyttes,sier Erna Solberg.

Sjokkert over personnummersaken

Høyres Øyvind Halleraker i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, er sjokkert over nyheten om at 60.000 personnumre er tappet fra Tele2 og at flere selskaper angivelig skal ha systemer som gjør slik tapping mulig. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete må kalle Datatilsynet, Posten og teleselskapene inn til et hastemøte, krever Halleraker.

Helblått i Bergen

Høyre får 29,6 prosents oppslutning og Frp får 20,5 prosents oppslutning på målingen TNS Gallup har gjort for BA. Det betyr at kun en måned før valget har Frp og Høyre rent flertall i Bergen.

Universell tilrettelegging av kommunevalgkampen

Haugesund Høyre er opptatt av at vi skal ha et levende lokaldemokrati der alle kan delta. Det å kunne sette seg inn i de ulike politiske partienes programmer er en grunnleggende rettighet for alle.

Høyre kupper Nøtterøy og fosser frem i Sandefjord

En måned før valget seiler Roar Jonstang (H) opp som soleklar ordførerfavoritt Nøtterøy. Med en oppslutning på 44,3 prosent i en fersk gallup ligger han an til å vippe Bjørn Kåre Sevik ut av ordførerstolen. I Sandefjord viser en meningsmåling at Høyre og Fremskrittspartiet hadde fått 60 prosent av stemmene i Sandefjord. Høyre ville ha økt fra 10 til 13 representanter i bystyret.

Avviser særavgift på oppdrett

Regjeringen foreslo tirsdag 14/8 at det skal kunne innføres særavgifter på oppdrett og at pengene skal gå til kommunene. - Det er dårlig næringspolitikk å påføre en næring ekstrabyrder bare fordi det for tiden er gode tider, sier Høyres Torbjørn Hansen.

Høyre flinkest på kildesortering

Kommuner med Høyre ordførere er flinkest til å kildesortere her i landet. Sosialistisk Venstreparti og Venstre kommer dårligst ut i følge tall som kommunene selv har rapportert inn til statistisk sentralbyrå, skriver Kommunal rapport.

Vil ha åpenhet om karakterer

Ordfører Per Berger fra Høyre håper Hole kommune snart innfører en digital publisering av skolens karakterer. Berger vil at Hole skal være med på Oslos egen skoleportal, skriver NRK.

Pengegaver til politiske partier

Dagsrevyen hadde i dag et innslag om at Stein Erik Hagen gir to millioner kroner i gave til Høyres valgkamp. Hagen har også tidligere gitt bidrag til Høyre, og denne gaven blir satt like stor pris på som hans tidligere bidrag. Sammen med gavene fra ca. 2000 andre bidragsytere, setter dette oss i stand til bedre å matche de 6 millionene som de rødgrønne får av LO-systemet.

Høyre i medvind

20,4 prosent sier at de vil stemme Høyre ved kommunevalget, viser en meningsmåling som Norstat har gjort for NRK. Dette er en fremgang på 2,5 prosent.

Statsministeren skaper full forvirring om rushtidsavgiften

I går var samferdselsminister Navarsete i alle debattkanaler hvor tema var rushtidsavgift. Det var ingen av lytterne som var i tvil om at samferdselsministeren ønsker å innføre en rushtidsavgift. I dag på partilederutspørringen av Jens Stoltenberg på NRK P2, uttalte derimot Stoltenberg at det ikke er fattet vedtak i regjeringen om innføring av en rushtidsavgift.

Fortsatt økt rente med Stoltenberg

Høyre mener både kommuner og næringsliv vil lide under høyt rentenivå, i tillegg til at renten nå begynner å svi på pungen for folk flest. - Vi er igjen i ferd med å få et særnorsk rentenivå ved at renten er høyere enn eurorenten. Det var den også sist gang Jens Stoltenberg hadde makten, sier Jan Tore Sanner, finanspolitisk talsmann i Høyre til NA24.

Nysvidd valgflesk fra AP

I den grad Sylvia Brustad og Jens Stoltenberg har hatt troverdighet i omsorgspolitikken, forsvant den som dugg for solen i dag da partiet la frem en sekspunkts plan for en bedre eldreomsorg. Brustad brukte over to år på å legge frem en omsorgsmelding blottet for forpliktelser, penger og konkrete strategier.

- Valget handler om Høyre eller Arbeiderpartiet

Høyres leder Erna Solberg trakk på dagens Sentralstyremøte i Drammen opp skillelinjene mellom Høyre og Arbeiderpartiet i denne valgkampen.

Velkommen etter Jens!

Regjeringen varslet i dag at de vil øke timetallet i skolen med 5 nye uketimer.- Det er veldig gledelig at Regjeringen endelig har lyttet til Høyre og vil innføre flere undervisningstimer. Høyre fikk innført 12 flere uketimer i skolen da vi satt i regjering, og vi har foreslått flere timer ved alle budsjettbehandlinger siden, sier Erna Solberg.

Bakvendt og avgiftskåt SV-populisme

Høyre sier nei til avgiftslegge flypassasjerene for å finansiere høyhastighetsjernbane. SVs forslag om å kreve inn 100 kroner i avgift på flyreiser for å finansiere lyntog er et desperat miljøutspill, sier jernbanepolitisk talsperson i Høyre, Øyvind Halleraker.

Stoltenberg må gjøre noe med omsorgen nå!

Den kommunale omsorgstjenesten står framover overfor faglig krevende oppgaver for å gi mennesker i ulik alder og livssituasjon hjelp til å mestre dagliglivets gjøremål. – jo lenger vi venter med å gjøre et løft for de ansatte i omsorgssektoren, jo tyngre blir jobben, sier Erna Solberg, leder i Høyre.

Høyre er forelska i læreren!

- Ingen enkelt person er viktigere for våre barns læringslyst og utvikling enn læreren. Det finnes tusenvis av fantastiske lærere der ute, som står på hver eneste dag - til tross for at både lønn og arbeidsforhold kunne vært bedre, sier Erna Solberg.

Erna Solberg kommenterer Per Ditlev-Simonsens redegjørelse

- Jeg er veldig glad for at Oslos ordfører, Per Ditlev-Simonsen, har lagt frem sin redegjørelse for Oslo bystyres forretningsutvalg i dag. Der gjør han rede for et arveoppgjør der han mottok et beløp på 1,5 mill kroner som ikke ble innrapportert og skattlagt.

Statsminister uten kunnskap om skolen

- Valgfrihet og kampen for kunnskap i skolen er viktige skiller mellom Høyre, Ap og SV. Det fikk vi nok en gang bekreftet i folkemøtet fra Bergen, sier Høyres nestleder Jan Tore Sanner. Han savnet klare forpliktelser til lærerne fra Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen i årets første valgdebatt på Nrk.

Vårt Land-måling gir Høyre 20,3 idag

En måling i Vårt Land idag gir Høyre 20,3 prosentpoeng. Målingen er delvis tatt opp under, og delvis før saken om Per Ditlev-Simonsen dominerte mediebildet. Flere medier er nå opptatt av spriket i meningsmålingene og hvordan mediene kommenterer de ulike målingene.

-Trist, men klokt

- Jeg synes det er trist at Per Ditlev-Simonsen er nødt til å forlate jobben som ordfører i Oslo på denne måten. Samtidig mener jeg det er klokt at Ditlev-Simonsen tar det valget han har gjort i dag, sier Erna Solberg.

- Etterlyser sammenheng mellom ord og handling i nord

Nordområdesatsingen er en nasjonal kraftsamling for å ivareta norske interesser i Barentshavet og Arktis, styrke samarbeidet med Russland, bidra til internasjonal energisikkerhet og bærekraftig utvikling og styrke grunnlaget for aktivitet og bosetting i nord.

Uholdbart mange tog innstilles

Samferdselsministeren må umiddelbart kalle NSB inn på teppet, krever Høyres Øyvind Halleraker. NSB har innstilt avganger over en lav sko og titusener av pendlere har kommet for sent på jobb. Høyre tok opp innstillingene med Navarsete tidligere i sommer, og hun var imøte-kommende. Men NSB innstiller fortsatt mange avganger.

Fyll de ledige politistillingene nå!

- Politiet har 400-500 tomme politiuniformer hengende rundt på landets politistasjoner - Høyre krever at de tas i bruk, og at de ledige politistillingene fylles, forlanger Erna Solberg, som markerer Høyres krav i Oslo i dag sammen med byrådsleder Erling Lae og flere av Høyres ordførerkandidater.

Høyre vant skolevalget!

Med en fremgang på hele 5,8 prosentpoeng står Høyre frem som den store vinneren av årets skolevalg. - Vi har hatt godt trente debattanter og gode saker som unge er opptatt av. Men vi skal ikke hvile. Nå skal Unge Høyres organisasjon og nesten 1000 ungdomskandidater ut for å vinne det ekte valget.

Kunnskap, valgfrihet og miljø

I partilederdebatten tok Erna et oppgjør med dem som forsøker å gjøre lokalvalgkampen til et valg mellom Jens og Jensen. Høyre har over 8000 personer fra hele Norge som vil stå på for kunnskap i skolen, kvalitet i omsorgen og trygge lokalsamfunn.

Rødgrønt tomprat om klima

- Børge Brende inviterte de andre debattantene til å forplikte seg i klimapolitikken. Han ble møtt med tomprat og en tilbakeskuende holdning. Folkemøtet om miljø viste at Høyre har den aller dyktigste miljøpolitikeren i Norge, mens de rødgrønne ikke er i nærheten av å ha utformet en fremtidsrettet klimapolitikk - det er skuffende, sier Jan Tore Sanner.

Høyre over 43% i Haugesund!

Høyres Petter Steen jr. er kjempepopulær ordfører. Med en fremgang på over 13% ser det ut til at Petter og Høyre vil fortsatt styre Haugesund.

- Den virkelige privatiseringen av læring

Les Ine Marie Eriksen Søreides kommentar til Jan Christian Vestres beskyldninger mot Høyre for å ville ha en skole med ”markedsøkonomisk tilnærming” (VG 5.9)

Valgkampens største frekkis

- Når Åslaug Haga i valgkampinnspurten fremstiller det som om kommunene får 2 milliarder mer fra regjeringen, er dette valgets største frekkis, hevder Bent Høie.

Ta et bevisst valg!

I dag har det gått ut en oppfordring fra Likestillings- og diskrimineringsombudet om å gjøre et bevisst valg ved årets lokalvalg. I dag er det flest hvite, heterofile, middelaldrende menn med god inntekt som styrer lokalpolitikken. Nå oppfordres velgerne til å bruke stemmeretten og stemme for mer mangfold!

Mange gode lokale målinger

Aftenpostens nasjonale kommunevalgmåling gir idag Høyre fremgang, og et nivå på 19,6. Denne gode målingen følges opp av flere andre ferske lokale målinger.

- Tror Høyre blir størst

- Tendensen den siste uken peker i en helt klar retning. Tar vi med skolevalgene, er i hvert fall jeg ganske sikker på at Høyre vil gjøre et godt valg sier statsviter og valgforsker Frank Aarebrot til Bergens Tidene.

Høyre mest frem!

Høyre går mest frem på målingen som TV 2 presenterte i kveld. Høyre er målt til 18,5 %.

Høyre vinner på lokale saker!

Den siste meningsmålingen fra TV2 viser at Høyre er det største partiet på borgerlig side. Erna Solberg gjorde en glimrende debatt i kveldens partilederdebatt på samme kanal.

Siste innspurt!

Valgkampen er inne i de avgjørende timene. Det er nå det gjelder! Tiden er kommet for å ringe venner og kolleger, kjøre bestemor til valglokalet og sørge for å hale i land et sterkt valg for Høyre.

Høyre vant i oppløpet!

Høyre er kommunevalgets store vinner. Og i løpet av natten er resultatet blitt enda bedre enn det så ut som i går kveld. Høyre går frem hele 5,1 prosentpoeng i forhold til stortingsvalget i 2005, og 1,1 i forhold til lokalvalget i 2003. Siste opptelling viser nå Høyre med en oppslutning på 19,2 prosentpoeng.

Sluttspurt ga valgfremgang!

På disse sidene oppfordret Høyres leder for få dager siden til "siste innspurt". Høyres 8500 kandidater var ikke vanskelig å be. Valgnatten åpenbarte resultatet seg i form av fremgang for Høyre, både i fylkestingsvalget og i kommunestyrevalget.

Blått Buskerud

Høyre gjorde et kjempevalg flere steder i Buskerud, Høyre og Tore Opdal Hansen fikk fornyet tillit og 35,9 prosentpoeng av stemmene, mens Lier ordfører Ulla Nævestad fikk 64 prosent av stemmene ved det direkte ordførervalget.

Blått i Rogaland

Høyres ordførere i både Stavanger og Haugesund fortsetter fire nye år etter at velgerne mandag mer enn fornyet tilliten til Leif Johan Sevland (34,5 %) og Petter Steen (39,9 %). Sola, Sandnes, Klepp, Eigersund, Rennesøy, Tysvær, Time, Finnøy og Forsand er andre kommuner hvor Høyre gjør det godt i Rogaland.

Mange nye medlemmer i valgkampen

Høyre har fått 617 nye medlemmer i valgkampen, fra 1. august til 10. september. I tillegg har Unge Høyre vervet over 800 nye medlemmer i samme periode. Dette er gode tall som viser at valgkampen lokalt har engasjert.

"Den Røde Kommune" populær på nettet

"Den Røde Kommune" har blitt vist 20 000 ganger og lå lenge på toppen av de filmene som hadde fått best karakter på www.snutter.no i valgkampen.

Blått og borgerlig i Vestfold

Høyre har gjort et kjempevalg i Vestfold og har nå fått Fylkesordføreren, Per- Eivind Johansen. Av de kommunene som er klare har Høyre fått ordføreren på Nøtterøy, i Holmestrand, Hof og varaordføreren i Tønsberg.

Første ordfører fra Høyre i Gudbrandsdalen

I går kveld ble det klart, Høyres Mari Helene Botterud tar over som ordfører i Øyer kommune de neste fire årene. Og med det skaper hun historie, som den første Høyreordføreren i Gudbrandsdalen noensinne.

70 Høyreordførere klare

- Høyre får minst 70 ordførere etter valget. Det er status mandag 01.10.07. Flere kommuner er ennå uavklart, så det kan bli enda flere Høyreblå kommuner når disse kommer på plass.

Høyre mest frem på meningsmåling

På TV 2's første stortingsgallup etter kommunevalget går Høyre frem hele 5,3 prosentpoeng til 19 %. Dette føyer seg inn i rekken av de gode målingene den siste tiden og resultatet fra kommunevalget.

Ap-bastionen Nedre Eiker har falt

Arbeiderpartiet har hatt makten i Nedre Eiker i 100 år. Etter gårsdagens forhandlingsmøte mellom de borgerlige partiene er det imidlertid duket for et regimeskifte i Ap-bastionen.Elly Thoresen (H) overtar ordførerklubben fra Rolf Bergersen (Ap).

Høyre vant ordførerkampen!

Nå er fasiten fra konstitueringene i kommunene klar. Vi kan slå fast at folk flest i Norge bor i en kommune hvor Høyre har den fremste lokalpolitikeren.