Høyre står for nye ideer og bedre løsninger

- Vi trenger en regjering med nye ideer og bedre løsninger for velferdspolitikken og vi trenger en regjering med høyere ambisjoner i utdannings- og forskningspolitikken.

I et innlegg som har sirkulert rundt i landets aviser, nå sist undertegnet Sverre Myrli her i Romerikes Blad 1. august, kommer Aps stortingsrepresentanter med så mye edder og galle om Høyre, at de knapt er til å kjenne igjen. - Nervøsiteten er tydelig etter svake meningsmålinger for de rødgrønne, skriver Sonja Sjøli (H) i sitt svar.

Lokalvalget i 2009 ble en stor suksess for Høyre, også i Akershus, og vi fikk rekordmange nye ordførere og varaordførere. Høyre vant velgernes tillit over hele landet.

I et innlegg som har sirkulert rundt i landets aviser, nå sist undertegnet Sverre Myrli her i Romerikes Blad 1. august, kommer Aps stortingsrepresentanter med så mye edder og galle om Høyre, at de knapt er til å kjenne igjen. Nervøsiteten er tydelig etter svake meningsmålinger for de rødgrønne ett år før valget. Jeg skal selvfølgelig ikke belaste Myrli med den hyggelige oppgaven det er å snakke om Høyres politikk, men mener likevel at spørsmålet om hva Høyre mener bør besvares.

Til dekket bord

Redaktør Arne Strand i Ap-lojale Dagsavisen skrev høsten 2005 at den rødgrønne regjeringen kom «til dekket bord». Adresseavisen skrev at «Jens Stoltenbergs nye regjering har de beste muligheter for å lykkes, fordi den kommer til dekket bord og arver en gullkantet økonomi». VG og andre brukte lignende karakteristikker.

Bedre attest kunne vi ikke fått etter fire økonomisk tøffe år i regjering, og da blir flere av Aps påstander i overkant lettvinte. Det er riktig at det var vansker i norsk økonomi for ti år siden, men det var det også i resten av verden. Det interessante er at sentrum/Høyre-regjeringen taklet jobben på en meget god måte.

Vurdere innsatsen

Skal man vurdere Stoltenberg-regjeringens innsats, kan den ikke krediteres for en norsk økonomi som var i klar framgang, for at verdensøkonomien har hjulpet Norge og for at olje- og gassinntektene har økt kraftig. Det interessante spørsmålet er hvordan de rødgrønne har brukt de gode tidene – har de investert for framtiden og brukt de gode tidene til å styrke bærekraften i velferden?

Fattigdom og helsekø

Fattigdommen er ikke avskaffet, men har vokst under rødgrønt styre. Andelen av statsbudsjettet som brukes på samferdsel har stått stille. Sysselsettingen har riktignok økt i tråd med befolkningsveksten, men vi har ikke greid å bruke de gode tidene til å hjelpe flere inn i arbeidslivet. Det er også et viktig poeng at antallet skapte arbeidsplasser økte desidert mest i de første årene etter regjeringsskiftet. Fordi forholdene var lagt til rette for vekst.

Og mens vi for knappe ti år siden hadde en fin utvikling med synkende helsekøer, har køene siden 2006 vokst år for år – i løpet av seks år er de vokst fra rundt 200.000 til hele 280.000. Det skal vel også en del til for å hevde at det skinner av eldreomsorgen etter sju rødgrønne regjeringsår.

Skuslet bort

Med nærmere 400 milliarder mer å rutte med i året enn i 2005, må dagens norske regjering være verdens heldigste. Samtidig er mange muligheter skuslet bort. Derfor trenger Norge en regjering som bruker rikdommen vår til å investere for framtiden gjennom kunnskap, forskning, nyskaping, samferdsel og vekstfremmende skattelettelser. Vi trenger en regjering med nye ideer og bedre løsninger for velferdspolitikken og vi trenger en regjering med høyere ambisjoner i utdannings- og forskningspolitikken.

Et sterkt Høyre, i hele landet, er den beste garantien for en ny borgerlig regjering etter valget i 2013.

Med hilsen

Sonja Sjøli (H)