Hol Høyre kåret til årets lokalforening

Årets lokalforening er en gjev pris i Buskerud Høyre og berømmer en forenings organisatoriske innsats gjennom hele året. I år var det ekstra vanskelig å utpeke en vinner da hele organisasjonen vår spirer og gror og preges av massevis av engasjement og positivitet. Likevel var juryen enstemmig - Hol Høyre er den foreningen som har utpekt seg mest. Vi møtte den sprudlende og glade lokalforeningslederen Inger-Brit Vindegg.

Det var en svært overrasket og glad foreningsleder vi snakket med da det ble klart at Hol Høyre stakk av med prisen årets lokalforening i Buskerud Høyre.

Hva var det første du tenkte da du fikk høre at det nettopp var Hol Høyre som stakk av med seieren i år?

"Jeg stod  nede på stasjonen og ventet på toget for å kjøre opp til en hytte, da jeg sjekket en melding på telefonen. Jeg ble så forfjamset at jeg ikke klarte å se at det var en melding fra ordfører Tony Kjøl -- og kjente slett ikke  igjen hans nummer, så det ble ganske muntert da jeg ringte ham tilbake. Dette hadde jeg aldri trodd" sier en oppglødd Inger-Brit.

Kan du fortelle litt om hvordan dere har jobbet i året som gikk?

"Vi startet hele valgkampen med at vi skulle ha det kjekt, vi skulle være i godt humør, Høyre skulle være et team.  Aldri snakke negativt om andre ,--kun fremheve det som Høyre stod for. Var vi usikre på et spørsmål , skulle vi si det. Det var viktig å få ufarliggjort det å stå på liste. Derfor fikk vi også med damer som ellers ikke hadde tenkt den tanken. Men det at vi understreket at her stod vi sammen - tror jeg var veldig bra. Og vi hadde det veldig moro da vi stod på stands rundt omkring. Videre satte vi av penger til valgkampen , valgte en leder for denne og satte i gang. Vi startet faktisk så smått før jul med bålgryte, gløgg, pepper kaker og Blånisseluer. Så hadde vi stand før påske og fra august ble det mange enkle stands i hele kommunen. Dette gjorde vi for å komme i mest mulig kontakt med folk. Vi ga ut blå blyanter , med et Høyreordtak på, delte ut boller og kaffe. Om det bare var en eller to av oss på en stand, spilte ingen rolle. Vi betalte også , sammen med den andre Høyreforeningene i Hallingdal, på fine annonser i Hallingdølen. Ikke noe store greier, men enkle og synlige"

Hva syntes du er en lokalforeningsleders viktigste oppgave?

"Prøve å holde humør og glød hos alle. Prøve å få alle til å "blomstre". Det ligger så mye ubrukt i enhver og det er fint å se at den enkelte kommer frem med sine egenskaper. Ikke bruke krefter på uvesentligheter - Jobbe med å holde god stemning på møtene" slår den muntre foreningslederen fast.

Har du noen tips eller råd til andre foreninger?

"Jeg tror at inspirasjon og ideer kommer i den gode kommunikasjonen. Der hvor "det ene ordet tar det andre" --  Det er bestandig flere ideer som kommer frem og en kan ikke regne med at verken den første eller den 5 er best, men kanskje den 12. Ha det moro, være trygg på de du er sammen med. Vær trygg på at du kan ha ditt eget syn på en sak og hold sak og person godt adskilt".

Hvorfor er Høyre partiet for deg Inger-Brit?

"Høyre har vært mitt parti fra jeg var 15 og medlem i Unge Høyre i Rakkestad. Det har vært stor takhøyde, gode diskusjoner i alle fora jeg har vært tilstede. Høyre står i mitt hode  for vidsyn, toleranse, omtanke , tradisjon og framtid".

Buskerud Høyre gratulerer Hol Høyre - vi gleder oss til fortsettelsen!