Gunnar Gundersens ukebrev, uke 40/2011

Gunnar Gundersen

Etter en hektisk uke med offisiell åpning av Stortinget og fremleggelse av statsbudsjettet for neste år, er vår stortingsrepresentant Gunnar A Gundersen klar med sitt ukebrev.

Supert valg!

Vi er i gang på stortinget igjen, men det må være lov å dvele litt ved et supert kommunevalg for Høyre. Det gjelder hele Hedmark og har gitt oss uttelling i form av ordfører i Elverum, Kongsvinger, Sør-Odal og Grue, samt vara i Åmot og Engerdal - så langt. Forhandlingene er så vidt jeg vet ikke avsluttet i Eidskog og Sør-Odal og konstitueringene er bare så vidt i gang. Med krumspring fra forskjellige partier som vi har sett på Hamar og i Trysil kan det jo fortsatt skje overraskelser. Uansett - at 25 - 30% av Hedmarks befolkning kan se fram til å bli styrt av en Høyre-ordfører er fantastisk.

Statsbudsjettet; Fra - det skal ikke stå på penga til nei skal være en dyd

Kjære nye kommunepolitiker, dere får en tøff oppgave. Det er et markant "hamskifte" statsministeren har gått inn i "Nei skal bli en dyd" het det før statsbudsjettet kom. Etterpå kan en si at "nei er flyttet ned på kommunenivå". Etter at de rødgrønne i årevis har harselert med Erna og hennes budsjetter, er vi nå nede på et nivå der veksten i kommunebudsjettene er lavere enn da de rødgrønne snakket om sulteforing! Navarsete er i skrivende stund på Debatten på NrK og er "frekkere enn flatlusa" om dette, men det er vi jo kjent med. Den internasjonale økonomien har tatt igjen regjeringen, Norge er i urolig farvann, men regjeringen fortsetter å gi inntrykk av å sole seg på dekk. Den tar ikke grep. Norge vil ikke være skjermet, men vi har en utrolig flaks. Mer olje finner vi også, akkurat når man begynte å frykte at det beste var bak oss. Men jeg håper jo for Hedmarks del at vi skal kunne drive med noe annet enn bare olje, tjenester for hverandre og offentlige tjenester her i landet. Den utfordringen er stor. Norge står i fare for å bli todelt - de som "smøres" med olje og de som må skape noe av noe annet. Det var provoserende å merke seg at statsministeren i valgkampen var opptatt av å love arbeidsplasser der de kommer uansett (på Vestlandet), mens han i Hedmark kommer med noen flåsete fraser om ordførerkandidater og Ungdoms-OL.

I trontalen kom statsministeren med noen store forenklinger av Europas utfordring. Han snakket som om Hellas sin utfordring utelukkende er et spørsmål om skattenivå og velferd. Intet om et elendig skattesystem, svak skattemoral, enorm svart økonomi og manglende produktivitet og verdiskapingsevne. Han unngår også behendig å kommentere at det er sosialister som har styrt dem dit.

Småplukk statsbudsjettet.

Skattedebatten blir det jo innimellom. Jeg noterer meg at LO-sjefen har kjøpt hele Høyres argumentasjon om hvor ødeleggende en særnorsk skatt på norske arbeidsplasser, eid av nordmenn, bosatt i Norge, er. Dette skal bli en "nøtt", budsjettet ga ingen håp om bedring.

Forskning går fra hvileskjær til havari i budsjettet. En valgkamp der Kristin Halvorsen også skulle "satse på læreren", ender i et budsjett der etter- og videreutdanningstiltak for læreren nærmest er et fremmedord. Rv2 har "fått sine 600 mill kr", men beløpet forutsetter 100% finansiert av bompengeselskapet. Det betyr at bilistene også skal rentefinansiere statens penger som kommer en eller annen gang i framtiden! Det er ikke mye som minner om "statlig prosjekt" i dette og hva med budsjettmoral. Jeg tipper at det kommer til å ligge mange vegprosjekter som er underfinansiert av regjeringen til overtagelse i 2013 og som det blir en Høyre-regjerings oppgave å finne de statlige pengene til!

God lesning for de som tar en titt på statsbudsjettet. Hele bunken er ca. 25 cm høy, men mye godt stoff og alt ligger på nettet, men godt  pakket inn i ullent språk. Men på s 107 i Nasjonalbudsjettet viser regjeringen at lønnskostnader pr enhet produsert har "blåst til himmels" etter 2005 og samtidig at produktivitetsveksten har falt dramatisk i Fastlandsindustrien etter 2006. Begge deler er som giftpiller å regne om arbeidsplassene på lang sikt skal kunne bli i Norge! Vi har altså fått dobbelt dose etter 2005! Avisoverskriftene tyder på at det begynner å merkes.

Gunnar