Ukebrev fra Stortinget - uke 8/2012

Ukebrev fra Stortinget - uke 8/2012Foto: Odd Due, Kongsvinger

Hver uke rapporterer vår stortingsrepresentant fra sin uke på Stortinget.

Her er ukebrevet fra Eli Skoland fra forrige uke

"Hu hei kor er det vel friskt og lett..."
Denne ukens hilsen kommer fra fjellet. Sjusjøen som for kort tid siden ble kåret til Norges beste langrennsdestinasjon! Som et lite apropos til debattene rundt at vi beveger oss for lite registrerer jeg at interessen for å ta hytter og løyper i bruk både sommer og vinter er økende både i dette og andre fjell i fylket.

Barn og livsstilsykdommer
Samtidig har vi denne uken vært opptatt av den foruroligende utviklingen knyttet til vektøkning blant barn og unge. Rundt 20 % norske barn er for kraftige eller sliter med alvorlig overvekt. På bare to år - fra 2008 til 2010 - økte andelen overvektige åtteåringer fra 16 til 19 % ifølge Folkehelseinstituttets barnevekststudie. Pilen har dessverre også pekt i vår retning mht antall overvektige.

Debatten på nrk denne torsdagen handlet bl.a om unge mennesker helt ned i 13-års alder som ikke ser en annen utvei enn å la seg fedmeoperere! Etter at denne muligheten åpnet seg også for barn, har interessen og køen for å få dette tilbudet økt. Det brukes i dag titalls milliarder av helsebudsjettet til å reparere livsstilssykdommer. Vi bør heller bruke penger til forebygging. Professor Jorunn Sundgot-Borgen ved Norges Idrettshøgskole kalte oss politikere tafatte. Jeg synes vi skal ta hennes utfordring til oss. Vi må ta alvorlig det som kan se ut som en fedmeepedemi som sprer seg over landet.

ADHD-medisin - Hedmark skiller seg ut
I onsdagens HA kunne vi lese en nedslående artikkel som tok utgangspunkt i at Hedmark ligger på toppen når det gjelder barns bruk av ADHD-medisin. Utviklingen har eskalert fra 2005 og frem til i dag. Dette er barn som er hyperaktive og som har vanskeligheter med å tilpasse seg på skolen.

Det diagnostiske grunnlaget er, slik jeg har forstått det, uklart og behandlingsformen svært omstridt. Vi bør, etter min mening, se nærmere på årsaken i stedet for å medisinere bort symptomet. I Norge har vi for få år siden gjennomført forskningsprosjekter på området der barn med adferdsproblemer/ADHD i løpet av prosjektperioden har "mistet" diagnosen. Det er med andre ord mulig å påvirke hyperaktivitet og konsentrasjonssvikt gjennom psykososial behandling.

Utfordringer og muligheter for landbruket i Solør
Mandag denne uken var Svein Flåtten fra Næringskomiteen og jeg på besøk hos 4 ulike Landbruksaktører i Glåmdalsregionen.
Kjersti og Arne Wilhelm Omsted hadde tatt initiativet og dagen ble både variert og innholdsrik.

Vi startet på Gjølstad gård i Brandval der de driver stort innen kjøttdyr. De deltar i en biffring der 10 stofebesetninger inngår. Gjølstad utgjør oppfôringsenheten. De kombinerer virksomheten med andre jobber.

På Gjølstad nordre møtte vi en av de første ferdigplen produsentene i Norge. Produksjonen startet i 1987. På denne gården er det plenproduksjon som er inntektskilden.

Vertene inviterte til lunsj på Opaker som bl.a. har satset på produksjon av eget kjøtt til egen restaurant. Opaker er et populært kurs- og konferansested. De driver også jord- og skogbruk og jobber aktivt med å finne nye og lønnsomme produksjoner.

I lett snedrev avsluttet vi dagen hos Retteråsen bringebær i Åsnes. Startet opp for 4 år siden og utvider stadig. Nå dyrker de bringebær på 6,5 da.

Kort oppsummer; ingen av de fire virksomhetene driver kun tradisjonelt landbruk men kombinasjon av flere typer landbruksvirksomhet eller kombinasjon landbruk/annen jobb. Vi fikk innspill knyttet til flere utfordringer, blant dem: formueskatt, transport/vei, tilskuddsordninger, rekruttering og åpenhet ift nye ideer(innovasjon).

Evenstad en vital 100 åring!
Den 23. februar i 1912 ble Evenstad offisielt åpnet som Evenstad Skogskole. Torsdag denne uken ble det markert med stor feiring og skogfaglig dag. Hedmark har fostret mange toneangivende kvinner Anne Olsdatter Evenstad (1830-1909) er blant dem. Et av hennes legat gjorde det mulig å etablere Evenstad.

I mitt foredrag valgte jeg å legge vekt på disse temaene:
·         Skattevilkår til hinder for økt skogavvirkning.
·         Urettferdig skattemessig forskjellsbehandlingen av AS og Enkeltpersons foretak
·         Utfordringer for privat eiendomsrett knyttet til INON (Inngrespfrie naturområder)
·         Alternativ virksomhet for skogeiere (naturbasert reiseliv)

Fjellrypa drar til Tyrkia neste uke
Neste uke kommer jeg til å sende dere noen betraktninger fra Tyrkia. I regi av Odal næringshage reiser jeg sammen med flere gründere noen dager til Istanbul for å vurdere alternativ produksjon for Fjellrypa.

Alt godt for uken som ligger foran oss!

Eli :)