Hordaland Unge Høyre søker ny organisasjonssekretær

Hordaland Unge Høyre ønsker å ansette en organisasjonssekretær i 30 % stilling. Organisasjonssekretæren vil ha hovedansvaret for det organisatoriske og administrative arbeidet i Hordaland Unge Høyre.

Mindre stat, mer lokalt

En god offentlig sektor er en styrke for Norge. «God» er imidlertid ikke det samme som en størst mulig eller allmektig stat. Eller flest mulig kommuner.

Trygge veier for en trygg påskehøytid

Det store vedlikeholdsetterslepet i veinettet er et stort problem, også i et trafikksikkerhetsperspektiv. Bare på riksveinettet er det et etterslep på 30-45 milliarder. Dessverre har vi i alt for mange år ikke ivaretatt de veiene som allerede er bygd.

Mer praksis gir bedre mestring og mindre frafall

Hordaland Høyre vedtok en resolusjon på fylkesårsmøtet med ulike tiltak for å få til en mer praksisrettet opplæring med fleksible opplæringsløp for å redusere uønsket frafall.

Raskt frem, sikkert hjem.

Hordaland Høyre vedtok søndag en resolusjon om samferdsel med tittelen "Raskt frem, sikkert hjem".
Vi har nå knappe tre og et halvt år på oss til å vise velgerne hvordan Høyre klarer å realisere våre ambisiøse samferdselsmål for veg og bane. Vi må fortsette det arbeidet den nye regjeringen har startet, ta egne grep og ikke male videre på den defensive NTP som de rødgrønne laget, vedtok Hordaland Høyre enstemmig på fylkesårsmøtet i Ullensvang.

Mangfold er god eierstyring

Å sikre mangfoldighet i styrer og ledende organer er en grunnleggende forutsetning for å sikre god ledelse og eierstyring av alle selskap. Dette vedtok fylkesårsmøtet til Hordaland Høyre på søndag.

Frihandel for verdens fattige

Hordaland Høyre vedtok på fylkesårsmøtet i Ullensvang på søndag en resolusjon om frihandel for verdens fattige. Frihandel er et meget godt verktøy for å jobbe for bl.a. menneskerettighetene, står det i resolusjonen.

Hordaland Høyre gratulerer regjeringen med de første 100 dagene

Høyre-FrP-regjeringen har sittet i 100 dager. Vi er godt i gang med å levere løsninger på de utfordringene samfunnet vårt står ovenfor. Ved stortingsvalget i 2013 ba velgerne om en ny regjering med nye ideer og bedre løsninger.

Mer gründerskap og risikokapital

Norge trenger mer gründerskap og risikokapital til nye, smarte løsninger har Hordaland Høyre vedtatt på sitt fylkesårsmøte i helgen.

Toppes fredspipe med Warloe

På sin blogg diskuterer stortingsrepresentant Ove Bernt Trellevik, tidligere stortingsrepresentant Henning Warloe sine synspunkter, og stortingsrepresentant fra Sp, Kjersti Toppes forståelse av hans synspunkter.

Meir til opplæring, samferdsel og kultur

Fylkesutvalet i Hordaland fordeler 55 mill. kr meir til opplæring, samdferdsel, kultur og friluftsliv enn det som låg inne i fylkesrådmannen sitt budsjettforslag.

Enda flere gode nyheter for Vestlandet i justert statsbudsjett

Høyre-FrP-regjeringen tar de første skrittene i en ny politisk retning med tilleggsproposisjonen for 2014. Regjeringen har hatt noen uker på å gjøre noen endringer i budsjettet for neste år. Regjeringen baserer sin politikk på et historisk borgerlig flertall som ga grunnlag for samarbeidsavtalen med Venstre og Kristelig Folkeparti og Sundvolden-plattformen.

Kraftig økt satsning på fylkesveiene fra Høyre og FrP

Regjeringen styrker satsningen på fylkesveiene. For Hordaland innebærer dette at man kan øke vedlikehold og investeringer for fylkesveiene med mer enn kr 200 millioner kroner for 2014. Dette er i tillegg til det som forrige regjering la inn i sitt budsjettforslag.

Nødvendig sammenslåing

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener Kjersti Toppe (Sp) holder fakta tilbake når hun fremstiller småkommuner som bedre enn store. - I disse dager sliter kommune-Norge med å få budsjettene til å gå i balanse for neste år. Mange kommuner mangler flere titalls millioner for å gå i balanse.

Tidligere stortingsrepresentant Brita Borge er gått bort

Brita Borge fra Osterøy sovnet stille inn lørdag 2. november. Hun begraves fra Gjerstad kirke på fredag. Hun var stortingsrepresentant fra 1985-89, og møtte fast i 3 år i perioden 1981-85 som vara for Arne Skauge.

Komiteplassering på Stortinget er klart

Øyvind Halleraker blir i denne perioden fraksjonsleder i Utenriks- forrsvarskomiteen, Torill Eidsheim er i Transport og kommunikasjon, Ove Bernt Trellevik i Næring, Peter Christian Frølich i Justis, Sigurd Hille i Finans og Erik Skutle i Kontroll- og konstitusjon. En meget god spredning, og mange viktige komiteer for oss her i Hordaland.

Erna har tildtrådt som statsminister

I dag kl 12.00 ble hun oppnevnt i statsråd. Fra Bergen ble også Monica Mæland statsråd. I saken kan man se sammensetning av regjering, og statssekretærer og politiske rådgivere fra Høyre. Flere Hordalendinger har fått plass her.

Sundvolden-plattformen mellom Høyre og Frp

Regjeringsdokumentet er nå klart og arbeidet med å sette sammen en regjering er nå i gang. Erklæringen bærer bud om store endringer etter 8 år med rød-grøntstyre.

Høyre er størst i 22 av 33 kommuner

Hordaland Høyre får et historisk høyt resultat og er største parti i 22 av 33 kommuner, og neststørst i ytterligere 7.

6 mandater i Hordaland

Det er nå klart at ordfører i Sund, Ove Bernt Trellevik får Hordaland Høyres 6. mandat på Stortinget. Hordaland blir det nest beste Høyrefylket, og ungdomskandidat Erik Skutle inntar Stortinget når Erna Solberg blir statsminister

Høyre vil bygge Nyborgstunnelen raskere

Dersom Høyre som det som de vil, settes første spadetak i jorden før 2018. Da har den rødgrønne regjeringen, etter dagens transportplan, bare såvidt begynt planleggingen.

Høyres Familiedag på Torgallmeningen 31.august!

Kom på familiedag med Erna Solberg

Ciderferden i Hardanger

Hvis Ciderbonden ikke kan leve av å selge Cider, hva skal han leve av da? I den idylliske bygda Ulvik finner du lokale gårder og familiebedrifter som produserer frisk og syrlig Hardangercider. På gårdene Lekve, Hakastad og Jåstad presses, lagres og tappes den fruktige drikken etter tradisjonelle oppskrifter. Turister og naboer besøker gårdene for å oppleve den lokale produksjonen på nært hold. Besøket er svært vellykket frem til gjestene spør om de kan få kjøpe med seg Hardangercider hjem.

Ambisjoner for fremtidens lærere

Hvis skolen i Norge skal bli enda bedre må vi stille krav til lærerstudentene, ha de beste lærerneforan tavlen og 15-åringer som drømme om å bli lærer.

Høgre vil ha trygge tunnelar

Dei to stortingsrepresentantane Øyvind Halleraker og Bjørn Lødemel frå Høgre besøkte Aurland søndag kveld for å få ei orientering om hendinga i Gudvangatunnelen frå brannsjef Arvid Gilje, røykdykkarleiar Reinhardt Sørensen og ordførar Noralv Distad (H) i Aurland kommune.

Hordalendingene ønsker Erna som statsminister!

I en statsministermåling utført av Respons Analyse sier 54,6 % av de spurte i Hordaland at de ønsker Erna Solberg som statsminister. Jens Stoltenberg oppnår 39,0 %, mens 6,5 % ønsker andre.

Ønsker hurtig realisering av  Hordfast

Ønsker hurtig realisering av Hordfast

Ved hjelp av Offentlig-privat samarbeid vil Høyre få på plass fergefri E39 mellom Bergen og Stord så raskt som overhodet mulig.

Valgkamp kick-off med sol og latter

Selv om værvarselen ikke var så positiv, skinte solen da Hordaland Høyre organiserte valgkamp kick-off sammen med valgkampmedarbeidere fra hele Hordaland.

Sommerhilsen fra stortingskandidat Iril Schau Johansen

Sol! Eg kjende att fenomenet straks eg såg det, sjølv om det var ei stund sidan sist.

Sommerhilsen fra Stortingskandidat Sigurd Hille

Sigurd Hille bruker sommeren til å tenke tilbake på hans tid som fylkestingsrepresentant. Her får du historien om hvordan Rognesundet bru ble realisert.

Sommerhilsen fra stortingskandidat Liv Kari Eskeland

I skrivande stund sit eg no og ser ut over eit blått, blått Sunnhordland. Blå, blank sjø, høg blå himmel og søyler på meiningsmålingane som vert dominert av det blå landskap.

Sommerhilsen fra Stortingskandidat Ove Trellevik

Denne våren har gått rasande fort. Livet som ordførar i Sund kommune er kjekt og givande, og eg har aldrig hatt det så lærerikt som no. Erfaringa som ordførar har likevel gjort meg meir overtydd om at me treng ei samfunnsendring, ei ny retning og ny kurs for landet!

Fortsatt en blå vind over landet

I Dagsavisens måling for juni besfester Høyre sin stilling som landets største parti med 32 %, Ap går mest tilbake og får 25,2 %. Frp går mest frem og får 19,9 %. SV og Venstre er så vidt over sperregrensen.

Regional kampanjesamling Nordhordland

Kommende fredag og lørdag organiserer lokallagene i Nordhordland sammen med Sogn og Fjordane Høgre en kombinert kandidatsamling og en regional kampanjesamling for lokallagene i Nordhordland. Arrangementet organiseres i Skjerjehamn og varer fra kl. 08.00 på fredag til kl. 16-00 på lørdag.

Hordaland Unge Høyre søker valgkampteam

I den kommende valgkampen ønsker Hordaland Unge Høyre å ansette flere medarbeidere. De lyser derfor ut flere stillinger. Teamet vil sammen med ungdomssekretæren utgjøre Hordaland Unge Høyres sekretariat i valgkampen.

Regional valgkampsamling i Bergen

Hordaland Høyre organiserte tirsdag 14. mai en regional valgkampsamling for region Bergen. 50 entusiastiske og motiverte medlemmer møte opp til deilig mat og interessante foredrag. Dessverre var Arne Hjeltnes ikke tilstede, men vi ønsker han velkommen ved en senere anledning.

Høyre vil igangsette veiprosjekter

I dag ble Høyres opplegg for igangsetting av samferdselsprosjekter presentert. I dette dokumentet er det mange gode nyheter for både Hordalaendinger og norske velgere både innen vei, jernbane og kollektiv.

Rekordhøyt for Høyre i Bergen

Med 41,9 % oppslutning i Bergen oppnår Høyre et av sine beste resultat. Byrådsleder Monica Mæland er meget godt fornøyd med en fremgang på 6,7 prosentpoeng fra 2011. Alle andre parti går ned unntatt SV som har en liten fremgang til 4,5 %.

Jan Tore Sanner besøker Hordaland Høyres Bedriftskanal

Mandag 15. april organiserte Høyres Bedriftkanal i Hordaland et lunsjmøte med Høyres nestleder Jan Tore Sanner og adm. direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Dagens tema var "Hvordan kan vi styrke konkurranseutsatt sektor utenom olje- og gassektoren?” og mer en 40 personer møtte opp på Vista Bar og Brasserie.

Fortsatt usikker fergefri E39

- Regjeringens NTP-forslag har en del gode nyheter for Hordaland, særlig fornøyd er jeg med at E39 Rådal – Svegatjørn fullfinansieres. Det som bekymrer meg mest er fremtiden for det som nå heter Bymiljøpakkene – de tidligere storbypakkene- her kommer det nytt rammeverk som vi i dag vet lite om, men det mest alvorlige er at bevilgningene til kollektivtiltak i byene ikke får en realistisk finansiering, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen..

NTP: Et lite stykke på vei

Etter åtte år med press fra Høyre, foreslår omsider regjeringen en ny måte å bygge raskere vei og bane. - Vi i Høyre er glad for at regjeringen ønsker å ta i bruk noen nye og bedre løsninger for å bygge raskere vei og bane. Men vi er dessverre redd for at det bare blir tomme løfter denne gangen også. Prosjektfinansiering har nemlig regjeringen lovet en rekke ganger tidligere, sier Høyre-leder Erna Solberg.

Hordaland Høyre er klar for valgkamp!

Hordaland Høyre avsluttet søndag 17. mars et innholdsrik fylkesårsmøte. Omtrent 200 delegater fra hele fylket var tilstede og alle drar hjem til sine lokallag motivert for å drive en kjempe valgkamp!

Hordaland Høyres Fylkesårsmøte er i gang!

Lørdag 16. mars begynte Hordaland Høyres sitt fylkesårsmøte på Stord Hotell på Stord. Med nesten 200 delegater tilstede er Hordaland Høyre klar for en helg full av politiske diskusjoner og koselig samvær.

Årsmøte for Hordaland Høyre

I år finner møtet sted på Stord Hotel og samler omlag 200 deltakere. Lørdag kommer Høyres leder Erna Solberg. Nettsidene vil bli oppdatert om årsmøtet.

Del 2 av skolebruksplanen vedtatt

Fylkestinget har i dag vedtatt Skulebruksplanen for dei vidaregåande skulane i Hordaland. Fleirtalskonstellasjonen FrP/H/V la i dag fram eit heilskapleg fellesforslag. Samla skal det investerast vel 3, 9 milliardar kroner i oppgradering og utbygging av dei vidaregåande skulane i Hordaland fram mot 2025.

Høyre vil trappe ned formuesskatten

På en pressekonferanse i dag presenterte Høyres leder Erna Solberg og nestleder Jan Tore Sanner hvordan Høyre vil trappe ned formuesskatten i neste fireårsperiode. – Høyres forslag til nedtrapping av formueskatten vil gjøre at gründere og eiere av små- og mellomstore bedrifter slipper å betale formueskatt. Småsparere som i dag må betale formuesskatt på bolig og banksparing vil også slippe formuesskatt, sier Erna Solberg.

Nær halvparten av velgerne ønsker Høyre i Bergen

På en måling offentliggjort i BA, sier 44,2 av velgerne at de ville stemt Høyre ved Stortingsvalg, for bypolitikerne er tallet litt høyere, med 45,8 % oppslutning. Dette kunne gitt en oppslutning i Hordaland på 39,3 % og 7 mandater på Stortinget.