Erna stiller til renominasjon i 2013

Erna stiller til renominasjon i 2013Foto: C. F Wesenberg

Fristen for Hordaland Høyres stortingskandidater fra 2009 som ville søke gjenvalg gikk ut ved midnatt 22. mai. Ingen stor overraskelse at personen som leder Norges største parti i meningsmålingene, Erna Solberg, stiller til gjenvalg.

I følge VG’s meningsmåling er Høyre landets største parti med en oppslutning på 35 prosent. Dette er historisk! Høyre har ikke hatt flere velgere siden 1909! Ikke siden før kvinner fikk stemmerett i Norge, har Høyre hatt større oppslutning enn nå!
Men ikke bare Erna stiller til gjenvalg. Også Hordalands samferdsels ekspert Øyvind Halleraker stiller til gjenvalg og fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen og ordfører i Stord, Liv Kari Eskeland har sagt seg villig til å være kandidat for Høyre i 2013. Blandt topp 5 kandidatene på forrige Stortingsliste har Henning Warloe, Eivind Nævdal-Bolstad og Ragnild Stolt-Nilsen sagt nei til gjenvalg, av forskjellige årsaker. I løpet av høsten kommer nominasjonskomiteen i Hordaland Høyre med en liste av 21 stortingskandidater for valget i 2013.