Bergen Høyres Valgkamp Kick-off

Ikke gå glipp av årets store begivenhet, nemlig Bergen Høyres kick-off arrangement for valgkampen frem til kommunevalget i 2015. Lørdag 8. november samles alle Høyre venner som vil gjøre en innsats for Bergen Høyre i valgkampen.

Resultat rådgivende uravstemning Bergen Høyre

Betalende medlemmer i Bergen Høyre og betalende medlemmer i Bergens Unge Høyre og Høyres Studenter Bergen har i tidsrommet 1. oktober t/m 15. oktober hatt muligheten å avgi stemmer i den rådgivende uravstemningen for de kumulerte plassene for kommunevalget 2015.

Trude Drevland er ønsket av flest bergensere som ordfører

I en undersøkelse utført av Respons er det 41% av de som har et standpunkt i ordførerspørsmålet som ønsker Trude Drevland. Hennes hovedkonkurrent i kampen om ordførerkjedet, Marte Mjøs Persen fra Ap oppnår 32%

Martin Smith-Sivertsen danner nytt byråd

Martin Smith-Sivertsen har i dag dannet et nytt byråd som består av Høyre og Fremskrittspartiet. Byrådet dannes som følge av at Ragnhild Stolt-Nielsen fratrådte i etterkant av Høyre nominasjonsmøte for valget i 2015 forrige uke.

Martin blir byrådslederkandidat

Tirsdag ble Martin Smith-Sivertsen nominert som Bergen Høyres byrådslederkandidat, og Trude Drevland som Bergen Høyres ordførerkandidat. Det ble et spennende møte, med over 170 med stemmerett i salen. Medieinteressen var meget stor og NRK og TV2 sendte direkte fra møtet.

Innstilling ordfører- og byrådslederkandidat kommunevalg 2015

Bergen Høyres nominasjonskomite har i lengre tid arbeidet med å sette sammen bystyrelisten for kommunevalget 2015.

Vi bygger Bergen

I dag har byrådet lagt frem forslag til budsjett for Bergen for 2015. Vi skal investere for 12 milliarder kroner den kommende økonomiplanperioden, hvorav over 5,5 milliarder går til skole. I tillegg kommer barnehager, helsebygg, idrettsbygg med mer.

Oversikt innspill navn for rådgivende uravstemning

Fristen for innspill av navn er gått ut og Bergen Høyre legger nå til rette for en rådgivende uravstemning fra 1. til 15. oktober. I denne artikelen finner du oversikten over hvem som er spilt inn for nominasjonsprosessen for kommunevalget 2015.

Organisasjonsutvalget er i arbeid

Før sommeren oppnevnte Bergen Høyre en arbeidsgruppe som skal utvikle et sett verktøy for å styrke organisasjonsarbeidet i Bergen Høyre, herunder kurs for folkevalgte og tillitsvalgte, lederplakat og retningslinjer for etikk og god organisasjonspraksis i foreningen.

Nominasjonsprosess Bergen Høyre

Bergen Høyre er i gang med nominasjonsprosessen for kommunevalget i 2015. Nå kan du melde deg hvis du er interessert i å stille til valg og har lyst til å være med og styre Bergen.

Renominasjonsoversikt Bergen Høyre

Bergen Høyres bystyrerepresentanter og vararepresentanter ble tilskrevet med svarfrist 16. juni om man ønsket renominasjon eller ikke.
Her finner du oversikten på hva de forskjellige har svart. Nominasjonskomiteen sender neste uke ut mer informasjon om selve nominasjonsprosessen.

Bybanen til Åsane behandlet i Høyres bystyregruppe

Onsdag 11. juni behandlet Høyres bystyregruppe saken om bybanetraseen til Åsane. Saken skal opp til bystyrebehandling tirsdag 17. juni.

Bystyregruppen enig om tunnel

Bybanen til Åsane skal gå i tunnel ut av Bergen sentrum - og ikke over Bryggen.

Bergen Høyre på Høyres landsmøte

I helgen deltok flere fra Bergen på Høyres landsmøte på Gardemoen. Av de mange sakene som ble diskutert var klima og miljø de som tok aller størst plass.

Bergen Høyre vedtar viktig forsvarsresolusjon

På Representantskapsmøte 22. april vedtok Bergen Høyre en forsvarsresolusjon. Bergen Høyre vil blant annet at regjeringen må vurdere styrking av spesialstyrkeenheter, bedre utrustning for Heimevernet og at nye helikopter til sjøforsvaret må skje snarest mulig.

Nei til hasj

I kjølvannet av narkorazziaen ved flere skoler i Bergen nylig, har flere stemmer tatt til orde for avkriminalisering av hasj. Noen av disse stemmene kommer også fra Høyre. Det skal selvsagt være takhøyde for ulike oppfatninger, men Høyres politikk på dette området er tydelig; vi sier nei til avkriminalisering og legalisering av narkotika.

Æresmedlem Eilert Eilertsen er død

Tidligere ordfører i Bergen, Eilert Eilertsen, gikk bort i går, 95 år gammel.

Inger Lise Skarstein utnevnt som æresmedlem

På Bergen Høyres årsmøte ble tidligere stortingsrepresentant Inger Lise Skarstein utnevnt som æresmedlem i Bergen Høyre. Inger Lise var enstemmig fremmet av arbeidsutvalget i Bergen Høyre og dette ble støttet av et applauderende årsmøte.

Kenneth Stien foreslås som leder i Bergen Høyre

Valgkomiteen innstiller på Kenneth Stien som ny leder i Bergen Høyre. Kenneth har lang erfaring fra Høyre og er nå leder i Laksevåg Høyre. Han etterfølger Harald Victor Hove.

Bergen Høyres Januarmøte 2014

Bergen Høyre har gleden av å invitere til sitt tradisjonelle Januarmøte med tema «Veien frem mot 2015».

Vikariat – Gruppesekretær for Høyres bystyregruppe i Bergen

Høyres bystyregruppe søker vikar til stillingen som gruppesekretær i den perioden Charlotte Spurkeland møter som vara på Stortinget fra 13. januar til 4. april 2014.

Bli med du også!

Med et fantastisk valgresultat i Bergen og med både en statsminister og næringsminister fra Bergen begynner vi i 2014 ekstra motivert på det nye året. Vi ønsker alle nye medlemmer velkommen og håper å se enda flere av dere på våre arrangementer.

Statsminister og næringsminister fra Bergen!!!

I dag kl. 12.00 ble Erna Solberg Norges nye statsminister. Vi gratulerer henne og ønsker henne lykke til de kommende 4 årene, sammen med de andre flotte statsrådene. Bergen Høyre gratulerer selvsagt også Monica Mæland, som blir Næringsminister i den nye regjeringen.

Bergen Høyres Oktoberfest på Bryggen Tracteursted

Ettersom de fleste har kunnet lade batteriene etter den travle valgkampen er det nå tid for å feire det flotte resultatet. Hva er da bedre enn å møtes på Bergen Høyres Oktoberfest, fredag 4. oktober!

Bybanen er åpnet til Lagunen

Bybanen fra Nesttun til Lagunen ble i dag åpnet av ordfører Trude Drevland og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen. En glad byrådsleder, Monica Mæland, deltok også på åpningen.

Bergen Høyres Sommeravslutning - Arne Hjeltnes kommer

Bergen Høyre er klar for valgkamp, men før vi begynner med den siste innspurten organiserer Bergen Høyre fredag 14. juni sin årlige sommeravslutning.Vi inviterer alle nye og gamle medlemmer til en hyggelig kveld med deilig tapas/grill mat, interessante talere og kulturelle innslag. Arne Hjeltnes kommer også og skal gi oss en innledende tale på sommerfesten. Også i år organiseres sommeravslutning på Legenes Hus i Kalfaret

Fremtidens skole - Hvordan er den?

Mandag 27. mai organiserer Årstad Høyre et arrangement på Fridalen skole om skole og utdanning. Dagens tema er "Fremtidens skole - hvordan er den"? Skoleråd Gjermund Høgh og skolebyråd Harald V. Hove debatterer og svarer på spørsmål fra publikum. Alle interessert er velkommen. Gratis tilgang!

Forskerfløy og realfagsatsing i Bergen

Forskerfløyen på Kjøkkelvik skole i Bergen, er den første i sitt slag i Bergen, kanskje også i Norge. Mandag 13. mai viste en stolt byråd for barnehage og skole Harald Victor Hove frem forskerfløyen som er en viktig del av Bergens realfagsatsing for Erna Solberg.

Regional valgkampsamling 14. mai

Bergen Høyre inviterer til en regional valgkampsamling tirsdag 14. mai på Høyres Hus. Både i Bergen og Hordaland scorer Høyre høyt på de forskjellige meningsmålingene. Muligheten at Norges neste statsminister kommer fra Bergen og heter Erna Solberg er veldig stor, men… vi må først vinne valget den 9. september. Dette klarer vi bare med en stor innsatts av alle Høyre medlemmer. Ditt bidrag gjør en forskjell!!

Gode innspill til ny nominasjonsprosess!

AU sendte ut en undersøkelse med 10 spørsmål til alle medlemmer av Bergen Høyre i perioden 15.11.2012 – 31.12.2012. 82 medlemmer svarte og vi har fått utfyllende svar og innspill til forbedringer i fremtidige nominasjonsprosesser. AU i Bergen Høyre takker alle som tok seg tid til å gi oss sine tilbakemeldinger og innspill!

Erna Solberg på Bergen Høyres Årsmøte

Lørdag 16. februar arrangerte Bergen Høyre sitt årsmøte på Det Akademiske Kvarter. Et motivert årsmøte behandlet både årsberetning og lovendringer uten problemer. Også valg av landsmøte og fylkesårsmøte delegater ble valgt med stor entusiasme.

Nær halvparten av velgerne ønsker Høyre

I en måling utført av TNS Gallup for Bergensavisen oppnår Høyre 45,8 % ved spørsmål kommunevalg og 44,2 % ved Stortingsvalg. Fra Stortingsvalget i 2009 er det en fremgang på 21,5 prosentpoeng for Høyre.

DKD - Velferdsstatens utfordringer

Den Konservative Diskusjonsklubb (DKD) organiserer tirsdag 22. januar en debatt om "Velferdstatens utfordringer". Denne debatten ble dessverre avlyst i november, men DKD ønsker alle velkommen på årets første DKD aktivitet.

Bergen Høyre inviterer til «Januarmøte» på Hotel Grand Terminus

Bergen Høyre har gleden av å invitere til sitt tradisjonelle «Januarmøte» med et variert program om «Regionale og Nasjonale Utfordringer mot 2030». Mange spennende og anerkjente foredragsholdere tar opp aktuelle tema.

Foreslår Stolt-Nielsen som byråd

Byråd for barnehage og skole og leder i Bergen Høyre, Harald Victor Hove, skal ha omsorgspermisjon i perioden 6. februar 2013 til 6. mai i år. Byrådsleder Monica Mæland vil på bystyremøtet 23. januar fremme forslag om å oppnevne Ragnhild Stolt-Nielsen som settebyråd i denne perioden.

God Jul og Godt Nyttår!

Bergen Høyre ønsker alle medlemmer en riktig god jul og et skikkelig godt nyttår! 2013 blir et travelt og spennende år for Høyre!!

Bevar Bergen Handelsgymnasium!

I en tid da ingenting står stille og endringene er blitt normen istedenfor unntaket, må vi være ekstra varsom med ikke å rokke med det som virkelig fungerer, og som har en ønsket plass i vår hverdag.

Evaluering nominasjonsprosses 2012

Bergen Høyre ønsket i 2012 å gjennomføre nominasjon av stortingskandidater på en ny og mer åpen måte.

Referat Bergen Høyres Representantskap

50 entusiastiske medlemmer møtte opp på Bergen Høyres Representantskap på Det Akademiske Kvarter i går, tirsdag 13. november.

Åpent Hus med politiinspektør Morten Ørn

Onsdag 21. november organiserer Fana Høyre en Åpent Hus aktivitet på Høyres Hus. Politiinspektør Morten Ørn, Politistasjonssjef Bergen Sør politistasjonsdistrikt, innleder om «Bergenspolitiets utfordringer i et lokalt og internasjonalt perspektiv.»

Bergen Høyre sender toppkandidater til Stortinget

I dag har nominasjonsmøtet i Hordaland Høyre valgtstortingslisten for 2013. Hordaland Høyre er stolt av å kunne presentere 21 flotte kandidater, hvorav 10 fra Bergen!

Bergen Høyre gjør seg klar for nominasjonsmøte

Kommende lørdag 27. oktober møter 160 delegater fra Hordaland opp for Hordaland Høyres nominasjonsmøte. Omtrent 60 delegater representerer Bergen Høyre.

Referat fra Bergen Høyres Representantskapsmøte torsdag 20. september.

I Bergen Høyres Representantskap var det stort engasjement og full sal. Over 170 var tilstede, hvorav 149 med stemmerett.

Oktoberfest i Kalfaret Bryggehus

Hva er oktober uten Oktoberfest? Bergen Høyre ønsker velkommen til en ekte ølfest fredag 19. oktober. Festen vil bli organisert i Kalfaret Brygghus (Kalfarveien 76). Vi kan tilby på en deilig Oktoberfestbuffet med alt mulig forskjellige tyske pølser, tysk svinestek, hjemmelaget Sauercraut, kartoffelsalat og masse mer.

Åpent Hus med Bergenhus Høyre

Onsdag 10. oktober organiserer Bergenhus Høyre en Åpent Hus aktivitet på Høyres Hus.
Kveldens «gjestetaler» er Sigurd Hille.

Debattmøte om "Strategier for borgerlig samling"

Stortingsvalget er kun et år unna, og måling etter måling slår fast at det velgerne vil ha er en borgerlig regjering. Men klarer de borgerlige partiene virkelig å samle seg? Den konservative diskusjonsklubb (DKD) inviterer til diskusjon om med et av periodens viktigste temaer tirsdag 25. september kl. 18.00 på Logen bar.

Fyllingsdalen Høyre organiserer Åpent Hus

Åpent Hus er et lavterskeltilbud for alle våre nyinnmeldte medlemmer og for dem som kanskje har vært med lenge, men først nå vil engasjere seg aktivt. I forbindelse med at Bergen Høyres programkomité har lagt fram sitt utkast og ettersom den nasjonale programkomiteen publiserer sitt utkast 19. september, vil vi invitere deg til en diskusjon om hva som er viktig for Bergen for Norge i forbindelse med valget i 2013.

Ny sterk måling i Bergen

BT har mandag en måling for Bergen som bekrefter det høye nivået for Høyre i Bergen. Endring fra juni er på hele 4,1 prosentpoeng og fremgangen fra kommunevalget er på 9,0 prosentpoeng. AP har den største tilbakegangen med 3,5 prosentpoeng fra kommunevalget.

Blåtur rundt Tveitevannet med Årstad Høyre

Søndag 26. august begynner vi den nye sesongen med en blåtur som blir organisert av Årstad Høyre. Det blir da mulighet for en koselig tur rundt Tveitevannet. Dette er den perfekte muligheten til å se og snakke med dine Høyre venner eller bli kjent med andre medlemmer. Ta med godt humør og en liten lunsjpakke og vi håper på at været skal bli fint. Oppmøte er i nord enden av vannet, nedenfor parkeringsplassen ved Sletten senter.

Språk er viktigst

(Bergensavisen) Utdanningspapirer er ingen garanti for gode stillinger. Det kan derimot språk og referanser være. Det hjelper ikke med gode papirer om du ikke kan kommunisere med alle ledd på arbeidsplassen. Språkkunnskaper er nøkkelen inn i arbeidslivet både i privat og offentlig sektor, mener Vasan Singaravel, som for partiet Høyre sitter i kommunestyrets komite for skole og oppvekst