Nei til hasj

I kjølvannet av narkorazziaen ved flere skoler i Bergen nylig, har flere stemmer tatt til orde for avkriminalisering av hasj. Noen av disse stemmene kommer også fra Høyre. Det skal selvsagt være takhøyde for ulike oppfatninger, men Høyres politikk på dette området er tydelig; vi sier nei til avkriminalisering og legalisering av narkotika.

Æresmedlem Eilert Eilertsen er død

Tidligere ordfører i Bergen, Eilert Eilertsen, gikk bort i går, 95 år gammel.

Inger Lise Skarstein utnevnt som æresmedlem

På Bergen Høyres årsmøte ble tidligere stortingsrepresentant Inger Lise Skarstein utnevnt som æresmedlem i Bergen Høyre. Inger Lise var enstemmig fremmet av arbeidsutvalget i Bergen Høyre og dette ble støttet av et applauderende årsmøte.

Kenneth Stien foreslås som leder i Bergen Høyre

Valgkomiteen innstiller på Kenneth Stien som ny leder i Bergen Høyre. Kenneth har lang erfaring fra Høyre og er nå leder i Laksevåg Høyre. Han etterfølger Harald Victor Hove.

Bergen Høyres Januarmøte 2014

Bergen Høyre har gleden av å invitere til sitt tradisjonelle Januarmøte med tema «Veien frem mot 2015».

Vikariat – Gruppesekretær for Høyres bystyregruppe i Bergen

Høyres bystyregruppe søker vikar til stillingen som gruppesekretær i den perioden Charlotte Spurkeland møter som vara på Stortinget fra 13. januar til 4. april 2014.

Bli med du også!

Med et fantastisk valgresultat i Bergen og med både en statsminister og næringsminister fra Bergen begynner vi i 2014 ekstra motivert på det nye året. Vi ønsker alle nye medlemmer velkommen og håper å se enda flere av dere på våre arrangementer.

Statsminister og næringsminister fra Bergen!!!

I dag kl. 12.00 ble Erna Solberg Norges nye statsminister. Vi gratulerer henne og ønsker henne lykke til de kommende 4 årene, sammen med de andre flotte statsrådene. Bergen Høyre gratulerer selvsagt også Monica Mæland, som blir Næringsminister i den nye regjeringen.

Bergen Høyres Oktoberfest på Bryggen Tracteursted

Ettersom de fleste har kunnet lade batteriene etter den travle valgkampen er det nå tid for å feire det flotte resultatet. Hva er da bedre enn å møtes på Bergen Høyres Oktoberfest, fredag 4. oktober!

Bybanen er åpnet til Lagunen

Bybanen fra Nesttun til Lagunen ble i dag åpnet av ordfører Trude Drevland og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen. En glad byrådsleder, Monica Mæland, deltok også på åpningen.

Bergen Høyres Sommeravslutning - Arne Hjeltnes kommer

Bergen Høyre er klar for valgkamp, men før vi begynner med den siste innspurten organiserer Bergen Høyre fredag 14. juni sin årlige sommeravslutning.Vi inviterer alle nye og gamle medlemmer til en hyggelig kveld med deilig tapas/grill mat, interessante talere og kulturelle innslag. Arne Hjeltnes kommer også og skal gi oss en innledende tale på sommerfesten. Også i år organiseres sommeravslutning på Legenes Hus i Kalfaret

Fremtidens skole - Hvordan er den?

Mandag 27. mai organiserer Årstad Høyre et arrangement på Fridalen skole om skole og utdanning. Dagens tema er "Fremtidens skole - hvordan er den"? Skoleråd Gjermund Høgh og skolebyråd Harald V. Hove debatterer og svarer på spørsmål fra publikum. Alle interessert er velkommen. Gratis tilgang!

Forskerfløy og realfagsatsing i Bergen

Forskerfløyen på Kjøkkelvik skole i Bergen, er den første i sitt slag i Bergen, kanskje også i Norge. Mandag 13. mai viste en stolt byråd for barnehage og skole Harald Victor Hove frem forskerfløyen som er en viktig del av Bergens realfagsatsing for Erna Solberg.

Regional valgkampsamling 14. mai

Bergen Høyre inviterer til en regional valgkampsamling tirsdag 14. mai på Høyres Hus. Både i Bergen og Hordaland scorer Høyre høyt på de forskjellige meningsmålingene. Muligheten at Norges neste statsminister kommer fra Bergen og heter Erna Solberg er veldig stor, men… vi må først vinne valget den 9. september. Dette klarer vi bare med en stor innsatts av alle Høyre medlemmer. Ditt bidrag gjør en forskjell!!

Gode innspill til ny nominasjonsprosess!

AU sendte ut en undersøkelse med 10 spørsmål til alle medlemmer av Bergen Høyre i perioden 15.11.2012 – 31.12.2012. 82 medlemmer svarte og vi har fått utfyllende svar og innspill til forbedringer i fremtidige nominasjonsprosesser. AU i Bergen Høyre takker alle som tok seg tid til å gi oss sine tilbakemeldinger og innspill!

Erna Solberg på Bergen Høyres Årsmøte

Lørdag 16. februar arrangerte Bergen Høyre sitt årsmøte på Det Akademiske Kvarter. Et motivert årsmøte behandlet både årsberetning og lovendringer uten problemer. Også valg av landsmøte og fylkesårsmøte delegater ble valgt med stor entusiasme.

Nær halvparten av velgerne ønsker Høyre

I en måling utført av TNS Gallup for Bergensavisen oppnår Høyre 45,8 % ved spørsmål kommunevalg og 44,2 % ved Stortingsvalg. Fra Stortingsvalget i 2009 er det en fremgang på 21,5 prosentpoeng for Høyre.

DKD - Velferdsstatens utfordringer

Den Konservative Diskusjonsklubb (DKD) organiserer tirsdag 22. januar en debatt om "Velferdstatens utfordringer". Denne debatten ble dessverre avlyst i november, men DKD ønsker alle velkommen på årets første DKD aktivitet.

Bergen Høyre inviterer til «Januarmøte» på Hotel Grand Terminus

Bergen Høyre har gleden av å invitere til sitt tradisjonelle «Januarmøte» med et variert program om «Regionale og Nasjonale Utfordringer mot 2030». Mange spennende og anerkjente foredragsholdere tar opp aktuelle tema.

Foreslår Stolt-Nielsen som byråd

Byråd for barnehage og skole og leder i Bergen Høyre, Harald Victor Hove, skal ha omsorgspermisjon i perioden 6. februar 2013 til 6. mai i år. Byrådsleder Monica Mæland vil på bystyremøtet 23. januar fremme forslag om å oppnevne Ragnhild Stolt-Nielsen som settebyråd i denne perioden.

God Jul og Godt Nyttår!

Bergen Høyre ønsker alle medlemmer en riktig god jul og et skikkelig godt nyttår! 2013 blir et travelt og spennende år for Høyre!!

Bevar Bergen Handelsgymnasium!

I en tid da ingenting står stille og endringene er blitt normen istedenfor unntaket, må vi være ekstra varsom med ikke å rokke med det som virkelig fungerer, og som har en ønsket plass i vår hverdag.

Evaluering nominasjonsprosses 2012

Bergen Høyre ønsket i 2012 å gjennomføre nominasjon av stortingskandidater på en ny og mer åpen måte.

Referat Bergen Høyres Representantskap

50 entusiastiske medlemmer møtte opp på Bergen Høyres Representantskap på Det Akademiske Kvarter i går, tirsdag 13. november.

Åpent Hus med politiinspektør Morten Ørn

Onsdag 21. november organiserer Fana Høyre en Åpent Hus aktivitet på Høyres Hus. Politiinspektør Morten Ørn, Politistasjonssjef Bergen Sør politistasjonsdistrikt, innleder om «Bergenspolitiets utfordringer i et lokalt og internasjonalt perspektiv.»

Bergen Høyre sender toppkandidater til Stortinget

I dag har nominasjonsmøtet i Hordaland Høyre valgtstortingslisten for 2013. Hordaland Høyre er stolt av å kunne presentere 21 flotte kandidater, hvorav 10 fra Bergen!

Bergen Høyre gjør seg klar for nominasjonsmøte

Kommende lørdag 27. oktober møter 160 delegater fra Hordaland opp for Hordaland Høyres nominasjonsmøte. Omtrent 60 delegater representerer Bergen Høyre.

Referat fra Bergen Høyres Representantskapsmøte torsdag 20. september.

I Bergen Høyres Representantskap var det stort engasjement og full sal. Over 170 var tilstede, hvorav 149 med stemmerett.

Oktoberfest i Kalfaret Bryggehus

Hva er oktober uten Oktoberfest? Bergen Høyre ønsker velkommen til en ekte ølfest fredag 19. oktober. Festen vil bli organisert i Kalfaret Brygghus (Kalfarveien 76). Vi kan tilby på en deilig Oktoberfestbuffet med alt mulig forskjellige tyske pølser, tysk svinestek, hjemmelaget Sauercraut, kartoffelsalat og masse mer.

Åpent Hus med Bergenhus Høyre

Onsdag 10. oktober organiserer Bergenhus Høyre en Åpent Hus aktivitet på Høyres Hus.
Kveldens «gjestetaler» er Sigurd Hille.

Debattmøte om "Strategier for borgerlig samling"

Stortingsvalget er kun et år unna, og måling etter måling slår fast at det velgerne vil ha er en borgerlig regjering. Men klarer de borgerlige partiene virkelig å samle seg? Den konservative diskusjonsklubb (DKD) inviterer til diskusjon om med et av periodens viktigste temaer tirsdag 25. september kl. 18.00 på Logen bar.

Fyllingsdalen Høyre organiserer Åpent Hus

Åpent Hus er et lavterskeltilbud for alle våre nyinnmeldte medlemmer og for dem som kanskje har vært med lenge, men først nå vil engasjere seg aktivt. I forbindelse med at Bergen Høyres programkomité har lagt fram sitt utkast og ettersom den nasjonale programkomiteen publiserer sitt utkast 19. september, vil vi invitere deg til en diskusjon om hva som er viktig for Bergen for Norge i forbindelse med valget i 2013.

Ny sterk måling i Bergen

BT har mandag en måling for Bergen som bekrefter det høye nivået for Høyre i Bergen. Endring fra juni er på hele 4,1 prosentpoeng og fremgangen fra kommunevalget er på 9,0 prosentpoeng. AP har den største tilbakegangen med 3,5 prosentpoeng fra kommunevalget.

Blåtur rundt Tveitevannet med Årstad Høyre

Søndag 26. august begynner vi den nye sesongen med en blåtur som blir organisert av Årstad Høyre. Det blir da mulighet for en koselig tur rundt Tveitevannet. Dette er den perfekte muligheten til å se og snakke med dine Høyre venner eller bli kjent med andre medlemmer. Ta med godt humør og en liten lunsjpakke og vi håper på at været skal bli fint. Oppmøte er i nord enden av vannet, nedenfor parkeringsplassen ved Sletten senter.

Språk er viktigst

(Bergensavisen) Utdanningspapirer er ingen garanti for gode stillinger. Det kan derimot språk og referanser være. Det hjelper ikke med gode papirer om du ikke kan kommunisere med alle ledd på arbeidsplassen. Språkkunnskaper er nøkkelen inn i arbeidslivet både i privat og offentlig sektor, mener Vasan Singaravel, som for partiet Høyre sitter i kommunestyrets komite for skole og oppvekst

Laksevåg Høyre inviterer til Blåtur i Alvøen og Gullaksdalen

Søndag førstkommende, 24. juni, organiserer Laksevåg Høyre den neste Blåturen. Det blir tur til Alvøen og Gullaksdalen med lokal guide. Turen passer for turglade medlemmer, familie og venner.
Fellesstart, for dem som ønsker det, blir fra parkeringsplassen i Alvøen Idrettspark, Alvøveien kl 1200. (Punkt A på kartet) Se etter Høyreplakaten. Fra Idrettsparken i Alvøen slynger turveien seg innover i skogen mot Gullaksdalen mellom Storevann og Småvann (Punkt B på kartet). Turen tar 20-30 minutter og passer for små og store. Her er Laksevåg Høyre klar med kaffebål og saftstasjon fra kl. 12.30. Det er gode stier også fra Storevannsterminalen, Vadmyra og Mathopen.
Etter en kaffepause for voksne og saft til de minste, er det anledning til å delta i oppsatt natursti med hjernetrim tilpasset store og små, mate sauer etc, og noen kan fortsette søndagstrimmen så langt de ønsker……..

Sommerfest Bergen Høyre

Ikke gå glipp av årets store fest. Fredag 15. juni 2012 organiserer Bergen Høyre en koselig aften med både gamle og nye Høyre medlemmer. Kvelden organiseres i Legenes Hus (Kalfarveien 37) og vi kan tilby på deilig tapas og grillmat, interessante talere og ulike kunstneriske innslag.
Vi begynner kl. 18.00 og vi håper været blir like fint som det har vært i Bergen de siste dagene. Egenandel er satt til 250 NOK (150 NOK for medlemmer i BUH og HSFB.) Ta gjerne med en venn eller partner.

Nominasjonskveld på Høyres Hus (IKKE Ricks Stuene)

Onsdag 6. juni organiserer Bergen Høyre i samarbeid med lokalforeningene i Midthordland en nominasjonskveld på Høyres Hus (Kong Oscarsgate 14). Møtet vil ikke bli organisert på Ricks Stuene som kommunisert tidligere.
I forbindelse med stortingsvalget i 2013 har nominasjonskomiteen i Hordaland Høyre valgt å kjøre en bred og åpen prosess.
Derfor organiserer Bergen Høyre sammen med lokalforeningene i Midthordland en felles aften hvor folk som vil stille som kandidat kan bli informert av nominasjonskomiteen, samt muligheten å gå i debatt med profilerte Høyre politikere i Hordaland Høyre.

Foreldre er fornøyd med innholdet i Bergenskolen

- Det er oppløftende at foreldrenes tilbakemeldinger viser at de er blitt enda mer fornøyde med skolens innhold, sier byråd for barnehage og skole Harald Victor Hove.

Bergen Høyre viser sin støtte til Homobevegelsen

En stor delegasjon fra Bergen Høyre og Bergen Unge Høyre deltok i paraden lørdag 12. mai. Etter å ha informert flere Høyre interesserte Bergensere ved en egen Høyre stand, gikk paraden fra Festplassen mot Fisketorget og via Bryggen tilbake til Festplassen. Paraden, med vår egen Høyre ordfører Trude Drevland i spissen, fikk mye oppmerksomhet og det gjorde også de store Høyre flaggene som stolt ble vist frem i regnet.

Årets første Blåtur

Både barn og voksne stilte opp til årets første Blåtur. Ytrebygda Høyre hadde organisert en tur til Arboretet og Botanisk Hage. Selv om solen som viste seg på lørdag hadde tatt en dag fri på søndag var det en lærerik dag for både de unge og eldre Bergenserne. Dette idylliske stedet i Hjellestad på mer en 500 mål, som består av en sjelden samlingen av 5000 forskjellige planteslag, er godt gjemt bort for byfolket. Det er derfor mer en verdt et besøk for dem som ikke har tatt turen.

Ytrebygda Høyre organiserer Blåtur til Arboretet og Botanisk Hage

Søndag 13. mai organiserer Ytrebygda Høyre årets første Blåtur. En Blåtur er et tillbud for turglade Høyre-folk som gjerne vil legge ut på søndagstur med andre likesinnede. Ytrebygda Høyre ønsker deg velkommen til Arboretet og Botanisk hage på Minde. Her finner du 5000 planteslag fra hele verden, Norges største rosesamling, Nordens største Rhododendronsamling, historiske hageplaner og masse mer.

Sats på forskning og innovasjon!

For at Norge skal bli et konkurransedyktig kunnskapssamfunn i fremtiden er det avgjørende å satse ambisiøst på forskning, innovasjon, nyskaping og entreprenørskap, sa Kristina D. Smedsvig til Høyres Landsmøte.

Høyre deltar i Homodagene 2012

Homodagene er den største synlighetsfestivalen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT-personer) i Bergen. Formålet er å synliggjøre skeiv kultur og bidra til aksept og respekt for LHBT-personer. Dette er jo selvfølgelig noe Høyre støtter. Dette både gjennom å delta i paraden, og med en stand på Festplassen før, under og etter paraden.

Nesten halve Bergen vil ha Høyre

Lørdagens meningsmåling i Bergen Tidende gir Høyre en oppslutning på 40,7%. Dette er 5,5% høyere oppslutning en ved valget i 2011. Målingen er veldig gledelig og bekrefter at Høyre representantene i byrådet og bystyret gjør en god jobb.

Byråd Harald Viktor Hove (H) går i tog for å rekruttere førskolelærere

Byråd Harald Victor Hove og flere av byens barnehager går i tog for å støtte den nasjonale kampanjen for å rekruttere til førskolelærerutdanningen.

Frokostmøte Bergen Høyre

Fredag 16. mars organiserte Bergen Høyre et meget interessant frokostmøte med tema ”Kan regionale forvaltere øke staten formue”. Gode innlegg fra de forskjellige foredragsholderne gjorde det klart at også gode resultater blir oppnådd utenfor hovedstaden og at Norges byer har nok kompetanse og dyktige folk og tilby på.

Monica Mæland er like populær som før

Etter en turbulent tid med mange oppslag om forfall i skolen i lokalavisene og på riksnyhetene var det nok mange som trodde at Høyre ville bli straffet av velgerne, men dette er ikke tilfellet. For to uker siden målte BA Høyre til 42,4 i Bergen, mens BT sin måling viser 38,8 %, en fremgang på 3,6 prosentpoeng siden valget.

Mot nye høyder

I dag har Bergen Høyre årsmøte og de mange deltakerne kan glede seg ober en ny strålende meningsmåling i BA. Hele 42, 4 % av bergenserne ønsker Høyre. En skikkelig oppmuntring for Monica Mæland og byrådet.

Årsmøte i Bergen Høyre

Lørdag 11. februar møtes Bergen Høyre til årsmøte kl 12.00 på "Det akademiske kvarter" i Nygårdsgaten. Hovedinnleder er professor, og tidligere stortingsrepresentant Inge Lønning med tema ”Norge mot 2030 – hvor går veien?”. Ellers blir det innlegg fra byrådsleder Monica Mæland og leder Harald Victor Hove.