Ødegaard vil ha fraværsgrense i Osloskolen

Denne saken gir meg assosiasjoner til gammel SV-politikk om at jo mer grenseløst vi har det, jo bedre er det. Slik politikk passer elever med ressurssterk bakgrunn og familie, men ikke elevene som mangler dette og som sliter med å følge løpet. Derfor har vi behov for noen regler.

Skolebyråd Torger Ødegaard tror en 15-prosentgrense for fravær vil virke disiplinerende på elevene, og vil be om en forsøksordning fra skolestart neste høst.

Denne saken er hentet fra Aftenposten 6.8.2012

Høyres Skolebyråd Torger Ødegaard tror en 15-prosentgrense for fravær vil virke disiplinerende på elevene. Derfor vil Oslo kommune nå be om en forsøksordning fra skolestart neste høst.

- Det er egentlig helt utrolig at elever kan ha så mye fravær de vil uten at det får konsekvenser. Vi er helt på linje med lærerne som mener en grense vil være et godt virkemiddel i kampen mot det høye fraværet, sier skolebyråd Ødegaard.

Tre år etter at grensen for fravær i videregående skole ble fjernet, vil et flertall av norske lærere ha den tilbake.

Aftenposten har i sommer skrevet at mange av medlemmene i Utdanningsforbundet opplever å sette karakterer på sviktende grunnlag fordi fraværet er høyt, og at et flertall av medlemmene mener en maksgrense for fravær kan bedre situasjonen. Flere skoler praktiserte fraværstak til tross for at slike regler aldri er blitt vedtatt av myndighetene. Men i 2009 fratok kunnskapsminister Kristin Halvorsen skolene denne muligheten. Nå vil Oslo, som den første kommunen i landet, banke gjennom en offisiell maksgrense.

- Norge er i Europa-toppen når det gjelder unge mennesker på uføretrygd, noe som er veldig bekymringsfullt. Samtidig vet vi at det er nær sammenheng mellom fravær og frafall i skolen, og det er viktig at vi sender et tydelig signal om at det ikke er fritt frem for fravær hverken på skolen eller i arbeidslivet, sier Ødegaard som ser for seg at prøveordningen vil vare i tre år fra neste høst.

Statsråden lover å se på søknaden og sier det også er mulig å tenke forsøk på enkeltskoler heller enn i hele fylker.

- Men jeg får stadig flere motforestillinger fra Skole-Norge om at en grense kan bidra til å øke fraværet og ikke redusere det. 15 prosent fravær er uansett uakseptabelt hvis det ikke skyldes sykdom, sier Halvorsen.

- Denne saken gir meg assosiasjoner til gammel SV-politikk om at jo mer grenseløst vi har det, jo bedre er det. Slik politikk passer elever med ressurssterk bakgrunn og familie, men ikke elevene som mangler dette og som sliter med å følge løpet. Derfor har vi behov for noen regler, sier Ødegaard.

- Det blir viktig å forske på ordningen underveis og i ettertid. Jeg vil tro at ministeren vil være interessert i å tilegne seg kunnskap om hvorvidt en slik fraværsgrense har noen effekt. Derfor er det fornuftig å prøve det ut i én kommune, og Oslo har landets mest sammensatte elevflokk.