Stolt av Oslo

Les eller se Gulsum Kocs tale til Høyres landsmøte 4. mai 2012.

Se talen her

Jeg er stolt av byen min.

For Oslo er byen som gir ambisjoner, håp og muligheter til å realisere drømmer. Den ga min far muligheten til å jobbe seg opp og tilslutt starte egen virksomhet, og den ga meg motivasjon til å ta høyere utdanning og muligheten til å sitte som folkevalgt i kommunen idag.

Dette har byen skapt nettopp fordi den har blitt styrt av Høyre i nå snart 16 år.

På kommunevalget ifjor, satset AP og Sv kun de to siste ukene i valgkampen, på den delen av byen jeg kommer fra, den østlige delen av byen. Vi på østkanten ga sosialistene et klokkeklart svar, ved å stemme totalt 25% mer på Høyre.

For vi i Groruddalen og på Østkanten vil stemme på det partiet som er opptatt av å jobbe for at våre barn skal få muligheten til å gå på de beste skolene.

Vi på østkanten ønsker å gi makten til det partiet som gir oss muligheter til selvutvikling, vi vil heller støtte det partiet som er mer opptatt av vår kompetanse enn å drive politikk om hvorvidt vi heter Ali eller Ola.

Dette har Høyre klart å formidle og det er derfor partiet har fått tilliten til å styre byen på nytt.

Ap fremstiller hele tiden Oslo som en delt by, og vi på østkanten får æren av å være den dårligste i klassen. Mediene og venstresiden gir oss kun oppmerksomhet når det skjer noe negativt. Det var f.eks ikke mange som viet oppmerksomhet da en av ungdomskolene i Stovner bydel i Groruddalen for noen år siden, ble fylkesvinner i matematikk konkurransen kababel, og kom på 4.plass på landsmivå. Vi som er jurister, leger og ingeniører hører man heller ikke så mye om, er det fordi det er for godt til å være sant eller kler det ikke Østkanten å være god i noe, i Aps delte bybilde som mange medier har kjøpt ukritisk.

Sosialistene som er selverklærte talere for Østkanten, forstår ikke hvordan høyre kan vokse i denne delen av byen. Det er flere grunner til hvorfor Høyre nettopp gjør det. Høyre har mer tillitt til den enkelte av oss en offentligstyrt systemer. For høyre er mer opptatt av løsninger enn problemer og for høyre ikke skaper dette skillet mellom øst og vest. Det er derfor 1av 3 Osloborgere er Høyre velger. Det er denne holdningen som vil gi Høyre muligheten til å styre flere år i fremtiden og det er derfor vi vokser i distrikter i hele landet og som vi gjøre at vi tar makten i 2013.