Arbeiderpartiet uten handlekraft

Ueland og Høyre: Stortingsrepresentant Irene Johansen (Ap) fra Østfold har i Fredriksstad Blad 20. desember et innlegg spekket med feil og upresise betraktninger om jernbaneutbygging, Høyre og Osmund Ueland. Av Rune Grundekjøn, politisk nestleder.

Arbeiderpartiet uten handlekraft

Stortingsrepresentant Irene Johansen (Ap) fra Østfold har i Fredriksstad Blad 20. desember et innlegg spekket med feil og upresise betraktninger om jernbaneutbygging, Høyre og Osmund Ueland. Om sammensuriet hennes skyldes at hun sover i timen eller om hun forsøker seg på nok en «Ryggebløff» har jeg ingen formening om. Men la oss gå rett til kjernen: Johansen sier at Høyre vil kutte i vedlikeholdsbudsjettet til jernbanen. Det er feil. Høyre har foreslått å opprettholde et vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner. Dette fremgår av Høyres forslag til alternativt statsbudsjett.

I 2004 ble Gjøvikbanen konkurranseutsatt og alle er enige om at det har vært bra. Hvordan kan da Johansen si at frem til 2005 bygget Høyre bare ned Jernbanenettet?

Jeg merker meg også at statsråd Kleppa (Sp) ikke får støtte av Ap-representant Irene Johansen i sitt usaklige angrep på Osmund Ueland. Da har vi en interessant konstellasjon: en Sp-statsråd som angriper en samfunnsdebattant som ikke støtter regjeringen – men som ikke får støtte av en Ap-topp som bløffer om Høyres satsning i alternativt statsbudsjett. Er det redsel for Høyres fremgang vi ser resultatet av?

Høyre ønsker jernbaneutbygging her til lands og her står statsråd Kleppa og stortingsrepresentant Irene Johansen som strake motsetningen til Høyres byggeplaner. Uten Høyre blir det innen jernbaneutbygging. Vi trenger handling, ikke mer snakk.

Rune Grundekjøn
Politisk nestleder Fredrikstad Høyre

(innlegg sendt Fredriksstad Blad 20. desember)